השתלמויות למטפלות במעונות יום / סמדר בר–און
א. מי אני?
מומחית לחינוך בגיל הרך.
בעלת תואר שני בתחום (תוכנית שוורץ, האוניברסיטה העברית) ובעלת ניסיון של כ- 25 שנה (החל מ – 1987) כמדריכה חינוכית במסגרות הגיל הרך וכמרצה בקורסים של משרד התמ"ת – קורסי מטפלות ומנהלות מעון.
ב. השתלמויות למטפלות במעונות יום
אני מציעה 8 סדרות של השתלמויות אשר מיועדות למטפלות במעונות יום, כאלו שעובדות במעון. לחסרות הכשרה בתחום אני מציעה קורסי הכנה למבחני הסיווג, ולבעלות תעודה, אני מציעה העשרה בתחומים שונים.
ההנחה שלי היא שכל העובדים במשק זקוקים ללמידה מתמדת. למעשה, זה חלק ממה שכל ארגון מספק לעובדים על-מנת שירגישו מתוגמלים ומוערכים. כשדואגים להתפתחותם האישית של העובדים דואגים למעשה להתפתחות הארגון כולו.
1. הכנה למבחן סווג 1
שיעור 1
יחסי אנוש: עבודת צוות, קשר עם הורים
שיעור 2 – 4
פסיכולוגיה התפתחותית: מבוא, תקופות בהתפתחות, התפתחות רגשית (פרויד, התקשרות, טמפרמנט), התפתחות חברתית (אריקסון, תווך), התיאוריה האקולוגית, התפתחות קוגניטיבית (משכל, פיאז'ה), ביהביוריזם ותורות למידה, התפתחות שפה.
שיעור 5
ארגון סביבה חינוכית: משמעותה של הסביבה החינוכית, עקרונות התפתחותיים בארגון הסביבה החינוכית.
שיעור 6
יסודות הטיפול בילד: פרידה, גמילה וחינוך לניקיון, האכלה, שינה, גבולות ומשמעת
שיעור 7
משחק ולמידה: חשיבות המשחק, סוגי משחק, איך בוחרים צעצוע?
שיעור 8
יצירה והגשת חומרים: ציור, חומר חרסיתי/בצק, דבק, צבעי ידיים/גואש, ספרות ילדים, מוסיקה, תנועה
שיעור 9
החג במעון
שיעור 10
עקרונות סדר יום במעון
2. הכנה למבחן סיווג 2
שיעור 1-2
פסיכולוגיה התפתחותית: הפסיכולוגיה האינדיבידואלית (אלפרד אדלר, רודולף דרייקורס), התפתחות רגשית-חברתית (סטנלי י. גרינספאן, דניאל נ. סטרן)
שיעור 3
קשיים בהתפתחות: קשיים מוטוריים, קשיי תקשורת, לקויות למידה.
שיעור 4-5
תקשורת בין-אישית: תקשורת עם ילדים, תקשורת עם הורים במסגרת החינוכית, יחסי צוות
שיעור 6-7
יסודות בדידקטיקה: מושגי יסוד, תוכנית לימודים
שיעור 8-9
סוגיות מרכזיות בחינוך: ציורי ילדים, אוריינות, הגן הזורם, מאה השפות של הילד – רג'יו-אמיליה, אנתרופוסופיה
3. העשרה
שיעור 1
סקרנות: שיעור זה הינו חוויתי מאוד ומטרתו כפולה, גם לעורר את סקרנותן של המחנכות-מטפלות וגם לבדוק כמה מהן נחנו בסקרנות ובאיזו מידה.
נתעסק ב'שאילת שאלות' ונעביר להן 'שאלון סקרנות'.
שיעור 2
הקשבה: נתנסה ב'מעגל הקשבה' וניתן כמה עצות להקשבה יעילה.
שיעור 3-4
תוכניות לימודים: מה כוללת תוכנית לימודים? מהי תוכנית לימודים במעון? מטרות בחינוך, הלימה למטרות, נבחן אפשרויות ליישום, נכין רשימת פעילויות לדוגמא
שיעור 5
תרומת העיסוק באמנויות להתפתחות וללמידה: חשיבות העיסוק באמנויות, הדגמות דרך האמנות עצמה (ספרות, מוסיקה, אמנות פלסטית, תנועה, תיאטרון).
שיעור 6
חשיבה יצירתית: הצורך בחשיבה יצירתית, כלים וטכניקות, חשיבה המצאתית.
שיעור 7
שפה ותקשורת: ביבליותרפיה, אוריינות, שפת הסימנים לתינוקות.
שיעור 8
ארגון סביבה חינוכית: סביבה אנושית (תווך), סביבה פיסית תואמת התפתחות ואסטתית.
4. התפתחות הילד
שיעור 1
פסיכולוגיה התפתחותית – מבוא
מהי תיאוריה התפתחותית? איך התיאוריות מסבירות מה עובר על הילדים בגיל הרך?
שיעור 2
התפתחות רגשית: פרויד, בולבי, וויניקוט, גרינספאן, סטרן.
שיעור 3
התפתחות רגשית: השלכות מעשיות במעון.
שיעור 4
התפתחות חברתית: אריקסון, פויירשטיין, אדלר, ברונפנברנר.
שיעור 5
התפתחות חברתית: השלכות מעשיות במעון.
שיעור 6
התפתחות קוגניטיבית: פיאז'ה, תאוריות למידה, גארדנר.
שיעור 7
התפתחות קוגניטיבית: השלכות מעשיות במעון.
שיעור 8
התפתחות שפה: השפה כמכלול, אוריינות, חומסקי.
שיעור 9
התפתחות שפה: השלכות מעשיות במעון.
שיעור 10
סיכום
5. תקשורת
שיעור 1
הקשבה: כשלי הקשבה, מהי הקשבה יעילה?
שיעור 2
הקשבה: מעגל הקשבה, הקשבה אמפטית
שיעור 3
תקשורת צוות: מהי עבודת צוות יעילה? אתיקה כלפי עמיתים.
שיעור 4
תקשורת צוות: ישיבות צוות, למידת עמיתים.
שיעור 5
קשר הורים-מסגרת חינוכית: דרכים שונות לשיתוף הורים, אתיקה מקצועית
שיעור 6
קשר הורים-מסגרת חינוכית: מה ניתן לעשות כדי לתקשר טוב עם הורים במסגרת החינוכית?
שיעור 7
תקשורת יעילה עם ילדים: טמפרמנט, תווך, אתיקה מקצועית
שיעור 8
תקשורת יעילה עם ילדים: השלכות מעשיות
6. העשרה באמצעות ספרי ילדים
כל הנושאים החשובים אשר מעסיקים אותנו בעבודתנו עם ילדים בגיל הרך, נמצאים בספרי ילדים איכותיים ומאפשרים לנו להציץ לעולמם של הקטנטנים ותוך-כדי, גם לקיים דיון משמעותי על העניינים המעסיקים אותם.
בתוכנית זו המטפלות ייחשפו בכל שיעור לספר ילדים ודרכו נרד לעומקה של סוגיה אחת בתחום התפתחות הילד והחינוך.
הסוגיות שמוצעות כאן הן דוגמא למה שאפשר לעשות עם תחום "ספרות הילדים" במסגרות החינוכיות לגיל הרך. כמובן, אפשר לפתח תחומים נוספים ו/או אחרים לפי צורך.
שיעור 1
ויסות רגשי
"לאן הולכות הדאגות בלילות" מאת אנתוני בראון
שיעור 2
דימוי עצמי
"הדב שלא היה" מאת פרנק טשלין
שיעור 3
אמון בסיסי
"ינשופונים" מאת מרטין ודל ופטריק בנסון
שיעור 4
משחק
"על הגשר הקט" מאת עילם בן-דרור ושחר קובר
שיעור 5
פרידה
"הספינה והאי" מאת אלונה פרנקל
שיעור 6
התפתחות חברתית
"רוני מצייר מפלצת" מאת פיטר מק'קרטי
שיעור 7
תווך
"הנקדה" מאת פיטר ה' רינולדס
שיעור 8
טמפרמנט
"סיפורו של פרדיננד" מאת מונרו ליף ורוברט לוסון
שיעור 9
הורות
"פשטידת ממותה" מאת ג'ין ויליס וטוני רוס
שיעור 10
פתרון בעיות
"הגשר" מאת הינץ יניש והלגה בנש
הספרים בתוכנית מיועדים לעבודה עם הצוותים ואין הם משמשים המלצה לספרי ילדים עבור המסגרות החינוכיות.
7. מיומנויות ניהול
ההשתלמות מיועדת למנהלות מעון, אשר נמצאות, לרוב, בבידוד רב ועם אחריות רבה על כתפיהן. במסגרת ההשתלמות, המנהלות נחשפות לתיאוריות ניהוליות כלליות ומתרגלות את הקשר בין התיאוריה לבין המעשה. הן בודקות, ביחד עם עמיתיהם, איך ניתן לייעל את שיטות הניהול שלהן ולהפיק מעצמן את המיטב.
שיעור 1
פתיחה
שיעור 2
חזון: יצירת "אני מאמין"
שיעור 3
סגנונות ניהול: תיאוריות ניהוליות מובילות.
שיעור 4
מנהיגות: סמכות, טיפוסי מנהיגים.
שיעור 5
שינוי: איך להטמיע שינוי בארגון.
שיעור 6
פוליטיקה ארגונית: הכרת הארגון מבפנים והבנת ההשפעות החיצוניות.
שיעור 7
צוות: קליטת עובדים, תגמול, עבודת צוות.
שיעור 8
הערכה: כלי הערכה ושיטות.
שיעור 9
תכנון ארועים: ניהול פרוייקטים.
שיעור 10
ניהול זמן: קבלת החלטות.
שיעור 11
ישיבות צוות: נושאים לישיבות, ניהול ישיבה.
שיעור 12
סגנונות חשיבה: יצירתיות, חדשנות, משחוק.
שיעור 13
סיכום: הצגת עבודות: "המעון שלי – חזון עסקי".
8. הנחיית מפגשי עמיתים עבור מנהלות מעון
אני מציעה להנחות 'מפגשי עמיתים', קבוצות מנהלות מעון או קבוצות מובחנות של מטפלות כדוגמת מטפלות תינוקות או אחראיות כיתה, לפי המתווה הנ"ל:
א.עקרונות כלליים לעבודה
1.המפגש הוא מפגש למידה אשר מתרחש אחת לחודש.
2.המשתתפות הן חברות לעבודה, כולן מנהלות מעון.
3.המפגש מונחה על-ידי מדריכה.
ב.מבנה המפגש
1.פתיחה
סבב "מה נשמע?" שבמהלכו כל משתתפת מספרת על אירוע/מקרה שחוותה בתקופה האחרונה והייתה רוצה לשתף או להתייעץ לגביו. זהו סבב מהיר שמטרתו העיקרית היא להציף דילמה.
2.החלטה
במהלך השלב הזה המנחה מכוונת את כולן להחלטה על איזה מבין הנושאים/דילמות שהועלו, הקבוצה תתמקד. סביר להניח שכבר בשלב 1 התקבלה החלטה, אך יש לוודא שאף אחת לא מרגישה שהנושא שהעלתה נדחק לשוליים.
לכן, ההחלטה צריכה להיות מקובלת על כולן.
3.הדיון
א.המספרת מתחילה לספר את סיפורה בצורה מפורטת. בשלב זה אף אחת לא שואלת שאלות.
ב.זהו שלב השאלות האינפורמטיביות. המקשיבות שואלות את המספרת רק שאלות אשר התשובות להן יבהירו את הנושא ואת הבעייתיות שלו.
ג.לאחר שהמקרה ברור לגמרי, עורכים סבב שבמהלכו כל משתתפת מביעה את דעתה. חשוב לזכור, אין שיפוטיות בהתייחסות של המשתתפות. כאן מתנהל כבר דיון פתוח יותר, כשכל אחת יכולה להתייחס לדברי האחרת.
ד.סיכום: המנחה פונה אל המספרת ושואלת אותה איך היא מרגישה אחרי הדיון.
4.פרק למידה
כל מפגש מנהלת אחרת מכינה עבור כולן נושא חדש ללמד. רצוי שהמנחה תנחה את המנהלת לפני-כן ותייעץ לה לגבי עזרים והכנות.
5.סיכום המפגש כולו.