רבים מהחוקרים מסכימים שלמשחק תפקיד מרכזי בפיתוח כושר ההסתגלות וכושר הלמידה של הילד וכן בהתפתחותו השכלית, המוטורית, החברתית והרגשית. יש חוקרים המייחסים חשיבות רבה למשחק ולתרומתו ליכולת הלמידה בבית הספר.
חוקרות אחרות טוענות שהאדם בונה את דימויו העצמי ואת מעמדו החברתי בהתבססו על הצלחה בלימודים. הצלחה בלימודים קשורה למידת פיתוח מיומנויות הלמידה על-ידי המשחק בשנות חייו הראשונות.
חוקרים נוספים טוענים שהתכונה הנפלאה של המשחק מביאה לכך שהילד לומד במסגרתו דברים שלא היה לומד, בצורה מוצלחת, בדרך אחרת. הלמידה הטובה ביותר נעשית על-ידי גילוי אישי והמשחק נותן תנופה חשובה לסוג זה של גילוי.
הפעילות המשחקית של הילד מתחילה בגיל הצעיר ביותר, למעשה מן הרגע שהתינוק עושה בידיו תנועות של תפיסת עצמים. פעילות זו הולכת ומתפתחת, מן התנועות הראשוניות של תפיסת צעצוע ועד למשחק החברתי בעל תוכן משמעותי אצל ילדים בוגרים. רמת המשחק תלויה באינטליגנציה של הילד המשחק. ככל שהאינטליגנציה גבוהה יותר כך תהיה רמת המשחק מפותחת יותר.
רוב הגישות והתיאוריות בנושא המשחק תומכות בשתי הנחות עיקריות:
א. משחק הוא תופעה טבעית ואוניברסאלית.
ב. ילדים צריכים לעבור באופן טבעי את כל הרמות, השלבים והסוגים של התנהגות במשחק כדי לרכוש לעצמם את המיומנויות השונות הנחוצות לתפקוד בחברה.
עקרונות למשחק דידקטי טוב
א. מטרות לימודיות ברורות.
ב. אופן השימוש ודרכי הפעלה ברורים.
ג. אפשרויות הפעלה מגוונות (לא רק דרך אחת להפעלה).
ד. עמיד ואינו נוטה לשחיקה מהירה, הן המשחק והן אריזתו.
ה. נוח להפעלה (מבחינת גודל החלקים, עובי החומר וכו')
ו. אסטתי ומעורר מוטיבציה לפעולה.
ז. תמונה בהירה, כך שהילד יוכל לזהות אותה בקלות. עדיף להשתמש בצילומים או בתמונות שצוירו בדייקנות ובבהירות.
ח. משך זמן הפעולה בו יהיה סביר. (לא ארוך ומתסכל ולא קצר ומשעמם).
איך בוחרים צעצוע?
אהבת הילד לצעצוע היא רבת שנים ועמוקה, כי הצעצוע עונה על הצורך המרכזי של הפעוט לשחק, לפעול ולהבין את המציאות שבה הוא חי.
קריטריונים לבחירת צעצועים
-
צעצוע בטיחותי. צבוע בצבעים לא רעילים, בלא פינות חדות.
-
צעצוע המעודד פעילות.
-
צעצוע המגיב לפעילות הילד. הפעלת הצעצוע גוררת בעקבותיה תוצאה.
-
צעצועים המאפשרים לילד לרכוש מיומנויות של מבוגרים (השחלה, בחישה, בנייה, גזירה).
-
צעצועים פשוטים המאפשרים לילד מגוון רחב של פעילויות שסביבן הוא יכול לפתח משחקי דמיון רבים ושונים, כגון בנייה בקוביות, הרכבת לגו.
-
צעצוע אסתטי, נעים לעין ולמגע.
-
צעצוע המותאם לשלב ההתפתחות של הילד:
-
מתאים לגודלו
-
בגיל צעיר – צבע יסוד
-
מתאים לרמת יכולת הביצוע שלו
-
חשוב שבמעון יהיו צעצועים משני הסוגים: צעצועים המעודדים קשר חברתי וצעצועים המעודדים משחק יחיד.
-
צעצועים מאותו סוג רק מחומרים וגדלים שונים (קוביות מעץ, פלסטיק, בד…).
תפקיד ההורה, תפקיד המטפלת בעת הגשת משחק – לתת רעיונות חדשים, לשמש דוגמא בפיתוח דו-שיח, לעודד את הילדים להפעיל את הדמיון, להעשיר את שפתם, לשמש מודל לחיקוי לילדים, לעודד את הילדים לקחת תפקיד (לקראת משחק סוציו-דרמטי).
|