הרציונל מאחורי טיפול באומנויות לילדים
ילדים לא תמיד יודעים כיצד להתמודד עם הרגשות המציפים אותם. לפעמים צורת הביטוי היחידה שמעידה על בעיה, יוצאת החוצה באמצעות שינוי קיצוני בהתנהגות, בשמחת החיים ועוד.
אם ננסה "לתקוף את הנושא" ישירות על-ידי פנייה לילד, כדי לברר מה מציק לו – אנו עלולים להיתקל במחסום שרק יגדל ויתעצם עם הזמן. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? הרי לא ניתן לילד לטבוע בבעיותיו.
במקרים כאלה, בהם הילד נסגר שבעתיים עם כל ניסיון לדובב אותו, ניתן להפעיל את הגישות העקיפות לפתרון הבעיה. בדיוק כאן נכנס לתמונה תחום הטיפול באומנויות. מזה זמן רב ידוע שאלמנטים מסוימים – שאפשר לקשור ליצירה וליצירתיות – משפיעים השפעה ניכרת על המתרחש בתחום הנפשי והפסיכולוגי באדם.
ביוון העתיקה מחזות תיאטרון שימשו כר לפתרון בעיות ולהגעה ל"קתרזיס" (הזדככות והיטהרות מהבעיה), וגם כיום רכיבים כגון כתיבה, קריאה וציור משמשים כאלמנטים טיפוליים. רבים מאיתנו כותבים יומן אישי או בלוג באינטרנט, ולא בכדי. הכתיבה, הקריאה והציור מצליחים לשחרר מאיתנו את הדברים המציקים והמעיקים בצורה שעוקפת את החסמים הרציונליים.
טיפול ביבליותרפיה
שימוש בספרי פעוטות, ילדים ונוער הוא דוגמה מצוינת לסוג מסוים של טיפול באומנויות, הנקרא ביבליותרפיה. הספרים אינם כופים על הילד השקפת עולם מסוימת בצורה אקטיבית, אלא מטפטפים אותה באיטיות בלתי מורגשת אל התודעה, תוך כדי שהילד נכנס לעלילת הסיפור. מכיוון שחלק ניכר מהילדים גדל במחיצת סיפורים, הללו מאפשרים להם להתנסות במצבים שונים, להרחיב את גבולות עולמם ולהחדיר בהם תכנים חינוכיים ראויים.
הורים יכולים להקריא לילדיהם סיפורים המלמדים אותם כיצד להתמודד עם מגוון מצבים. מכיוון שהסיפור קורה "למישהו אחר", הילד לא מרגיש מאוים ובמקביל מפנים את הערכים הרצויים. כמו כן ניתן לפנות לקבלת טיפול ביבליותרפי מקצועי יותר, המבוצע בפורמט קליני או התפתחותי, בהתאם למצב בו רוצים לטפל. טיפול כזה מאפשר לילד גם לכתוב משהו משל עצמו ולא להסתפק אך ורק בקריאה או בהקראה. בצורה כזו הוא יוכל גם להמציא סוף חדש לסיפור, כזה שאליו הוא מתחבר.
פענוח ציורי ילדים וריפוי בציור
שיטה אקטיבית יותר של טיפול באומנויות מאפשרת לילד להיות פעיל יותר, באמצעות ציורים. במקום לגשת לילד ולנסות לנהל איתו שיחה רציונלית על המתרחש בלבו, פשוט מתיישבים לידו ומתחילים לצייר. אין הרבה ילדים שלא יתפתו לפחות למשוך להם איזה נייר ולהתחיל לצייר בעצמם, ומכאן נפרצת הדרך אל לבם ואל המתרחש בראשם. הציורים מעידים על מצבו הנפשי של הילד, בלי שאלות מאיימות ומלחיצות. אפשרות נוספת היא להמתין לרגע בו הילד מצייר מרצונו, לגשת אליו ולחזק את הפעילות המבורכת הזו.
בתחום הטיפולי הזה, חשוב מאוד להעביר את המושכות לידיו של איש מקצוע. הורים רבים עלולים לפרש את ציורי הילדים בצורה שגויה, ומכאן לקפוץ למסקנות לא נכונות בעליל ("הילד מצייר הכול בצבע שחור, משהו בטוח לא בסדר"). לא רק הצבעים והצורות חשובים לאבחון, אלא גם התנועות המוטוריות עצמן – קצב הציור, עוצמת הלחץ שהילד מפעיל על העיפרון / הצבעים ועוד. מכאן מגיעה חשיבות הטיפול בידיו של מומחה המבין את משמעות הדברים.
טיפול בתנועה
שיטה פעלתנית אף שבעתיים היא טיפול בתנועה לגיל הרך. פעילות מוטורית עד גיל 6 מאפשרת גם התפתחות שכלית-קוגניטיבית תקינה, והיא מבוססת על יצר החיקוי הקיים בילדים ובעיקר בפעוטות. למרות ששיטה זו מיועדת בעיקר לשיפור היכולות המוטוריות והקוגניטיביות, יש לה גם השפעה על מצבים רגשיים.
חלק מהילדים מגלים נטייה לתגובות פיזיות חריפות, המעידות על סערת הרגשות בה הם נתונים, וטיפול בתנועה יכול לעזור להם לנתב את כל האנרגיה הזו לפעילות חיובית יותר, במקום שתתפרץ בצורה אלימה ולא יצירתית. בין יתרונותיה הרבים של שיטה טיפולית זו, היא מאפשרת להגדיל את הביטחון העצמי של הפעוט / הילד, ובמקביל לבחון את תגובותיו, את התנהגותו ואת יכולותיו. פעילות בתנועה מאפשרת לגלות קשיים בהם נתון הילד, ולתת לו את התמיכה הדרושה.