סובייקטיביות
"כל אדם רואה את המציאות בדרך מיוחדת לו, כל אדם מפרש אותה פירוש סובייקטיבי ופועל בדרך הנראית בעיניו הדרך ההגיונית היחידה לאור ראיית המציאות הסובייקטיבית שלו ולאור הפרשנות שהוא מייחס לה ". (מתוך "לגעת בחיים" תלמה בר-אב)
אדלר טען, שהילד מגבש לעצמו את "תפיסת עולמו" מגיל מאד צעיר ולמעשה עד גיל שש תפיסת עולמו כבר מגובשת ואף אינה משתנה .
על פניו עניין זה נראה מופרך ובלתי הגיוני, שכן, איך בגיל כל כך צעיר יכול ילד לגבש לעצמו "תפיסת עולם" שכל חוויות עולמו מסתכמות בשש שנים בלבד?!
על פי התיאוריה של אדלר, נבנית האישיות של הילד דרך רצף של חוויות הנחוות באמצעות הדינאמיקה שבין הילד לבני משפחתו הגרעינית. מתוך המשפחה הילד שואב רעיונות ומסיק מסקנות על החיים. מסקנות אלו נובעות ממיקומו במשפחה, מהאווירה המשפחתית, מהערכים המובילים במשפחה ומהתבוננות במעשי אחיו והוריו.החוויות וההתנסויות הראשוניות הללו גורמות לילד לגבש את תפיסת המציאות ולפרש את המציאות שבה הוא חי.הילד הצעיר עושה זאת בלא מודע, כמובן. לנוכח החוויות הוא שואל את עצמו שאלות על עצמו ועל האחרים. למשל:מי אני? מה אני? מה מקומי? מה עלי לעשות כדי שישימו לב אלי? מהו ה"טוב" בעולם? מהו ה "רע" בעולם? מה "נכון" מה "שגוי"? מהן הסכנות בעולם וכיצד להתמודד? ועוד…בעוד הילד שואל את עצמו באופן לא מודע הוא גם עונה לעצמו, במקביל. באופן פרדוכסלי התשובות שהילד נותן לעצמו מושתות על מה שכבר חווה בעברו הקצר, כך שבעצם נוצר מעין "מעגל קסמים": הילד שואל את עצמו שאלות, עונה לעצמו תשובות ובכך מחזק ומאשש את ההשערות שלו עצמו ..במהלך השנים הראשונות של חייו ילך ויאמין שהשקפותיו הן הן המציאות הקיימת. הוא לא יהיה מסוגל להבחין בסובייקטיביות של אמונותיו והוא יחשוב שהן תקפות באופן אובייקטיבי לגמרי! לילד הצעיר יש צורך פסיכולוגי בלתי מודע ליצור לעצמו מציאות פנימית סדורה, מובנת וברורה לעצמו, שאם לא כן , יהיו חייו בכאוס.
את הפירוש למציאות הפנימית הזו באופן סובייקטיבי נהוג לכנות: "ההיגיון הפרטי"- המורכב מתבניות החשיבה והאמונה הסובייקטיביות שיש לאדם על העולם ועל עצמו ונובע מהתשובות שנותן לעצמו. ברבות השנים יתגבש ההיגיון הפרטי לכדי אישיותו של האדם וישקף את "סגנון החיים " שלו, אשר בא לביטויי בהתנהגות האדם ובמעשיו.
על פי התיאוריה של אדלר, בני האדם הבוגרים אינם פועלים ישירות בהתאם לנסיבות אובייקטיביות של אירוע מסוים, אלא על פי הפירוש הסובייקטיבי שהם נותנים לאירועים אלו.השאיפה של המטפל האדלריאני , להבין טוב יותר את ההיגיון הפרטי של האדם ולפיו להבין טוב יותר את דרכי פעולתו לנוכח המציאות. למעשה, האדם מפרש את מה שהוא רואה או חווה על פי מטרות, ציפיות, רגשות, אמונות ומחשבות שכבר קיימות בתוכו משחר נעוריו!
כל חייו הוא רק מחזק ומאשר לעצמו אמונות ודעות אלו וזוהי פרשנותו הסובייקטיבית למציאות. אולם, האדם אינו רק תופש את המתרחש אלא גם מוסיף פירוש משלו לאינפורמציה שחווה או שמע. כאמור, כמו בילדות תהליך הפרשנות הוא מהיר מאד ובדרך כלל מתרחש ללא מודעות האדם, כך שהוא בעצם מאמין שראה מאורעות באופן מסוים מבלי להיות מודע לכך שהוא כבר הוסיף פרשנויות ומשמעויות למה שראה, שמע או חווה.
על פי התפיסה האדלריאנית סגנון החיים נשאר פחות או יותר יציב כל ימי חייו של האדם. מפני שהאדם מקבל את אמונותיו ואת דפוס חייו כאמיתות, הוא מפרש גם חוויות חיים חדשות בהתאם לאמונותיו הקודמות סגנון החיים של האדם מעניק לו אחידות, לכידות, ייחודיות ויציבות המשמשים אותו בתפקודו הפסיכולוגי בחיים. בלעדיו היה האדם הולך לאיבוד.סגנון החיים מטווה את הדרך על פיה חי האדם את חייו.על פי אדלר ככל שישנה התאמה גבוהה יותר בין ההיגיון הפרטי של האדם לבין ההיגיון הכללי של החברה, כך יזכה האדם לרווחה נפשית טובה יותר.(ההיגיון הכללי הוא אוסף של ערכים, נורמות וכללי התנהגות המקובלים בחברה)היה והאדם ירגיש כי חייו אינם מתקדמים במסלול הרצוי לו והוא מרגיש תקוע ינסה המטפל האדרליאני לאתר יחד עימו את ההיגיון הפרטי שלו ובעזרת טכניקה שפותחה במכון אדלר ינסה להרחיב לאותו אדם את קשת אפשרויות הבחירה העומדות בפניו לנוכח המציאות. כך לא יאלץ האדם להשתמש שוב ושוב באותו תנאי צר השולט על ההיגיון הפרטי שלו ומכתיב עבורו את דרך מחשבתו ודפוסי התנהגותו.
ההתנהגות היא לא בהכרח תוצר של מציאות, אלא, תוצר של הפירוש שאנו נותנים למציאות. הפירוש מעורר רגש שמעורר תגובה. החיים שלנו תלויים בפירושים שאנו נותנים, והמשמעות שאנו נותנים להם. כמעט כל אירוע התנהגותי ניתן לפרש יותר מדרך אחת… המשמעות היא שתמיד אפשר להתנהג אחרת!מודל א.פ.ר.ת הינו מודל הבא ללמדנו כיצד אנו מגיבים בסיטואציות בחיינו. מודל א.פ.ר.ת מניח שהפרשנות הניתנת לאירוע מסוים, משפיעה על תוצאותיו. בדרך כלל אנו נוהגים לפרש באופן אוטומטי, בלי להתעמק ואז הפירוש עלול להיות שגוי ולהוביל לתגובות ולתוצאות בלתי רצויות.
המודל כולל 4 שלבים
א – אירוע
פ – פירוש
ר – רגש הנגזר מתוך הפירוש
ת – תגובה הנגזרת מהרגש. והתוצאה הנגזרת מהתגובה.
החשוב הוא לזהות את התגובה שלנו " הטייס האוטומטי" – להיות במודעות.
לאחר מכן ניתן לבחון עוד אפשרויות ככל שראייתנו תהיה נרחבת יותר, כך יגדל הסיכוי שנגיב בצורה רלוונטית ותואמת למציאות. הדגש הינו על התגובה שלנו למקרים בחיינו המביאים אותנו להתמודדות עם מקומות רגישים בתוכנו , כבני אדם.
לסיכום,
רעיון הסובייקטיביות מרחיב ולא מצמצם. ככל שנהיה מודעים לרעיון הסובייקטיביות כך נבין שאין באפשרותנו לראות את מלוא המציאות הקיימת, אלא רק את זו שלנו. מתוך ההבנה והמודעות הזו, יוצר הרצון לפגוש ולהכיר במציאות הסובייקטיבית של האחר. רצון זה יביא להרחבת המציאות הסובייקטיבית של כל אחד מאיתנו.