תלבושת אחידה נתפשת אצל רובנו כאלמנט התורם לרמת הריכוז של תלמידים בכל גיל. מנקודת מבט הגיונית, סביר להניח כי לו לא הייתה קיימת תלבושת אחידה, שלל הגוונים והסגנונות של ביגוד ילדים (תלמידים) היה עשוי להוות טריגר משמעותי לבעיות ריכוז בכיתה הממוצעת. אולם, מסתבר, כי עבור תלמידים מסוימים, דווקא התלבושת האחידה מהווה גורם מפריע שמוביל לבעיות של קשב וריכוז. מדוע? התשובה קשורה במערכת הטקטילית שבגוף האדם, ובהשפעה של רגישות טקטילית על איכות הלמידה.
המערכת הטקטילית
המערכת הטקטילית קשורה לחוש המישוש, ולמעשה הינה מערכת גרייה חושית אשר מתייחסת לאופן בו אנו קולטים מידע באמצעות העור. מערכת זו הינה אחת המערכות הראשוניות המתפתחות בעובר, והיא מחולקת למערכת הגנתית ולמערכת הבחנתית. הפן ההגנתי של המערכת הטקטילית נועד לשמור עלינו, ומתריע מפני סכנות אפשריות שונות כדוגמת שינויי חום, קור וכאב. הפן ההבחנתי של המערכת הטקטילית קשור בתפישה, והוא מאפשר קליטת מידע באמצעות מגע. למעשה, החלק ההבחנתי של המערכת הטקטילית הינו הבסיס להליכי למידה.
רגישות טקטילית
רגישות במערכת הטקטילית עשויה להתבטא כמצב "היפו" (תת-רגישות טקטילית), או לחילופין כמצב "היפר" (רגישות-יתר טקטילית). מצב תת רגישות של המערכת הטקטילית הוא מצב בו החלק ההגנתי אינו מצליח לווסת את עוצמת הכאב בעקבות דיכוי של המערכת הטקטילית. הביטוי המעשי הוא קהות בתפישה ובתחושתיות. היפו טקטיליות מעמידה את הלוקים בה בסכנה, מכיוון שהם עשויים להיחתך, להידקר או להיפצע, ללא תחושת כאב.
כמו כן, הסובלים מהיפו טקטיליות נוטים לחפש גירויים חזקים יותר, ועשויים להכניס את עצמם לסיטואציות מסוכנות. רגישות יתר של המערכת הטקטילית מתבטאת בחוסר יכולת לווסת את מצבי ההתרעה שלה. במצב שכזה, כל גירוי בסביבת האדם עשוי להיחוות כמסוכן או כבלתי נסבל. הסובלים מהיפר טקטיליות מצויים בכוננות מתמדת, ומתוחים מהגירוי הבא בו ייתקלו. ילדים טקטיליים נתונים במאבק תמידי עם תחושות המגע, וחווים דריכות שגרתית בנוגע לרגישותם.
רגישות טקטילית והקשר לתלבושת אחידה
במרבית בתי הספר, תלבושת אחידה היא חלק אינטגרלי מתקנון המוסד. התלבושת כוללת חולצה הנושאת את סמל בית הספר, ורבים מהמוסדות משקיעים אנרגיה רבה בתכנון העיצוב של החולצה והסמל, כמייצגים של בית הספר. אולם לא רבים ממוסדות הלימוד זוכרים לבדוק את מידת הנוחות של הבד ממנו עשויה חולצת התלבושת, ואת מידת הנוחות העתידית של גזרת החולצה. לא רבים הם בתי הספר שזוכרים לוודא כי תיפורי החולצה יהיו נעימים לתלמידים, וכי פתח-הראש יהיה ברוחב מתאים שלא ייצור תחושה מציקה. עבור תלמידים הסובלים מהיפר טקטיליות, חולצת תלבושת שאיננה נוחה מהווה עינוי מתמשך שהופך את השהייה בבית הספר לסיוט, מה שמתבטא באופן ישיר בהפרעות של קשב וריכוז.
רגישות טקטילית והפרעות קשב וריכוז
תלמידים אשר סובלים מהיפר טקטיליות, עשויים בהחלט לחוש אי נוחות כתוצאה מהתלבושת האחידה הנהוגה בבית הספר בו הם לומדים. לא משנה אם התווית בגב החולצה גורמת לאי הנוחות, אם תיפורי החולצה גורמים לתחושת גרד בלתי נסבלת, או אם צפיפות הבד גורמת להם למחנק. בשורה התחתונה – התלבושת האחידה מסבה לתלמידים הסובלים מהיפר טקטיליות סבל רב, ומפריעה להם להתרכז בלימודים. התוצאה היא תלמיד לא מרוכז, שאיננו מצליח ללמוד כראוי ולבצע את המטלות הדרושות. כמבוגרים הנתקלים בתלמיד חסר מנוח הסובל מקשיי ריכוז, חובה עלינו לוודא אם מקור הבעיה נעוץ ברגישות טקטילית. לפעמים, חולצה אחרת היא זו שעושה את ההבדל הגדול בין תלמיד נחשל לתלמיד מצטיין.