התפתחות מוטורית בגיל הרך חשובה מאוד ליתר תפקודיו של העולל. לפי ג'נסון (2004), הפעילות המוטורית והגופנית המעסיקה גם את הגוף וגם את המוח, חיונית לתהליכי למידה אצל הרך הנולד, וכן בגילים מתקדמים יותר.
תנועה יכולה לשמש ככלי מקדם של יכולות תנועתיות, קוגניטיביות ורגשיות. כדי שהפעילות המוטורית והגופנית תעודד את המוח ותכין אותו לתהליכי למידה, עליה להיות מאתגרת אך לא מאיימת, וכמו כן עליה לעורר רגשות בפעוט. יש להתאים כל פעילות שכזו לגיל הילד ולמצבו ההתפתחותי, ובאמצעותה לנסות לעורר בו מגוון תגובות.
צפו באינפוגרפיקה: שלבי התפתחות בגיל הרך >>>
קורסי תנועה לגיל הרך
די להביט בתינוקות בשנותיהם הראשונות כדי להבין שתנועה יוצרת בהם חדווה, מאפשרת להם לתקשר ולהביע רגשות, מחברת בין הפעוט לסביבתו (הדוממת והחיה) ואפילו מהווה מבוא לפורמט התחלתי של חשיבה ומחשבה.
מכיוון שרצוי שלא כל אחד יעסוק על דעת עצמו בתנועה לגיל הרך, יש לעבור הכשרה מקצועית מקיפה בתחום. הקורסים המקצועיים מיועדים בדרך-כלל לקהל יעד שכבר עוסק בתחום החינוך לסוגיו השונים (פורמלי ולא-פורמלי), כגון גננות, מורים, מדריכים, אנשי חינוך גופני ועוד.
הלימודים מתקיימים לרוב במוסדות אקדמיים, כחלק מלימודי חוץ / לימודי תעודה. ניתן ללמוד קורס תנועה לגיל הרך גם במסגרת פרטית, המופעלת בדרך כלל על-ידי אנשי מקצוע המכשירים סטודנטים לפי ניסיונם בתחום.
כמה מן התכנים העיקריים בקורסי התנועה:
- פסיכולוגיה התפתחותית
- חשיבות התנועה בגיל הרך
- סוגי התפתחות (תקינה, חריגה)
- עקרונות לעבודה בטוחה עם תינוקות ופעוטות
- התפתחות מוטורית וסנסו-מוטורית
- התפתחות גופנית, הכרתית, חברתית ורגשית
- היבטים אנטומיים של התפתחות הילד
- שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים
- שילוב מוזיקה בתנועה
- ספרות מקצועית
- סדנאות מעשיות
- ועוד
פלדנקרייז לגיל הרך
שיטת פלדנקרייז פותחה בשנות ה-40 של המאה ה-20 על-ידי ד"ר משה פלדנקרייז – מהנדס, פיזיקאי ולבסוף גם מומחה להתפתחות ילדים. לאחר שלמד את הנושא לעומק והצליח לרפא פציעה בשיטה ייחודית, פיתח אותה כסדרת תנועות המסייעות ליציבה, לתהליכי למידה.
התאמת השיטה לפעוטות נעשית בעיקר על-ידי משחק, אך במסגרת מעט שונה מהרגיל. השוני מכוון ליצירת חוויה ולהעמקת ההבנה אודות הקשר בין ה"אני" לעולם הסובב אותי, וכן אודות השפעות הגומלין בין כל הצדדים.
צפו: חלק משיעור תנועה לגיל הרך (2:10 דקות)