לפי הפסיכולוג ג'רום ס. ברונר, ילדים עוסקים באופן פעיל בלמידה באופן התואם את רמת ההתפתחות הקוגניטיבית שלהם. לכן, על מנת למקסם את חוויית הלמידה, על מחנכים להתמקד באופטימיזציה של אופן ההצגה – ולא בתוכן הנלמד.
ברונר היה מומחה לפסיכולוגיה קוגניטיבית והתפתחותית. הוא טען שילדים וגם מבוגרים יכולים ללמוד נושאים מורכבים ומושגים חדשים, בתנאי ששיטת ההצגה והלמידה מסודרת בשלושה שלבים: השלב הפעיל, השלב האיקוני והשלב הסמלי. תיאוריה זו נקראת מודל הספירלה של ברונר.
תיאוריית הלמידה של ברונר
תורת ההתפתחות של ג'רום ברונר מבוססת על ההנחה שאנו לומדים בצורה הטובה ביותר כאשר אנו עוברים מהקונקרטי למופשט, וזאת בתהליך בן שלושה שלבים: תחילה מגיעה פעולה מעשית, אחר כך למידה חזותית באמצעות אימג'ים ולבסוף התלמידים הופכים את מה שלמדו לכדי שפה.
לאורך כל התהליך אנו כל הזמן חוזרים על נושאים שנלמדו בעבר, בעוד המורים מספקים הדרכה מובנית בקפידה לאורך הדרך – ונראה שזה עובד.
לדוגמה – בשנות ה-80 של המאה ה-20 החליטה ממשלת סינגפור להפסיק לייבא ספרי לימוד זרים, ובמקום זאת ליצור מאפס את תוכנית הלימודים הטובה ביותר בעולם במתמטיקה. מאז, תושבי סינגפור לומדים פחות מושגים אך עם פירוט רב יותר, בהתאם להנחיה של ברונר. לפני שנלמד עד כמה זה הצליח, בואו נעבור על כל שלב בתיאוריה עם דוגמה.
ייצוג פעיל
ראשית, אנו לומדים באמצעות ייצוג פעיל. דבר זה קורה כשאנו מתנסים בעצמנו במגוון אפשרויות, ורצוי עם יישומים בעולם האמיתי. לדוגמה: כדי לחלק 4 ל- 2, שני תלמידים לומדים לחתוך עוגה ל-4 פרוסות. כך יוצא שכל אחד יכול לאכול פרוסה אחת עכשיו – ולהביא פרוסה אחת הביתה למועד מאוחר יותר.
ייצוג אייקוני
השלב השני בלמידה לפי ברונר הוא שלב הייצוג האיקוני. כעת אנו מקשרים את הזיכרונות שלנו מהחוויה לתמונות איקוניות. בהמשך לדוגמה הקודמת – התלמידים מתבקשים לצייר עוגה שנחתכה לארבעה חלקים.
ייצוג סימבולי
בשלב האחרון מגיע הייצוג הסמלי. כעת אנו משתמשים בדימויים שהפנמנו קודם לכן, והופכים אותם לשפה מופשטת, כגון סמלים מתמטיים. בעזרת רטרוספקטיבה ומבט בדיעבד, נוכל לפתור את הבעיה בקלות.
שלב אחרון זה נקרא גם שלב מבוסס שפה, מכיוון שאנו בעצם רק לומדים את המילים והסמלים הנכונים להבעת המחשבות שלנו. הידע האמיתי במתמטיקה נרכש הרבה קודם לכן, וזאת באמצעות התנסויות מעשיות.
תוכנית לימודים ספירלית
ברונר דגל בשימוש בתוכנית לימודים ספירלית, עם חזרה מתמשכת על אותם רעיונות יסוד. תוכנית הלימודים מורכבת משלושה מאפיינים עיקריים:
- התלמידים חוזרים על אותו נושא במרווחי זמן קבועים.
- מורכבות הנושא עולה בכל חזרה על הנושא.
- ללמידה החדשה יש קשר ללמידה הקודמת.
פיגומים לפי ברונר
מורים משתמשים גם ב"פיגומים", מונח שטבע ברונר. המורים עושים זאת על ידי בניית פעילויות המבוססות על הידע הקיים של התלמידים, ובאופן שעוזר להם להגיע לתוצר הלמידה הרצוי. המורה מדגים תחילה את התהליך כשהתלמיד מתבונן, ואז נותן לתלמיד ללכת, נסוג לאחור ומציע תמיכה ומשוב בעת הצורך.
אם נחזור לרגע לתיאור המקרה הראשון איתו פתחנו – כיום תלמידי כיתות ד' ו-ח' בסינגפור הם הטובים בעולם, הן במתמטיקה והן במדעים. אין פלא שתוכנית הלימודים של סינגפור בתחום המתמטיקה, מועתקת על ידי מחנכים מרחבי העולם.
קצת אודות ברונר
ג'רום ברונר נולד עיוור בעיר ניו יורק בשנת 1915. בגיל שנתיים הרפואה המודרנית הצליחה להחזיר את מאור עיניו ואת יכולת הראייה. מאוחר יותר הוא החזיר טובה לחברה, בכך שהפך לחלוץ בהתפתחות קוגניטיבית. הוא האמין כי ניתן ללמד כל נושא לכל ילד.