התקופה שבין הלידה לגיל 3 צופנת התפתחות משמעותית מכל הבחינות. לכן צעצועי התינוקות הטובים ביותר, עוצבו ותוכננו בדיוק כדי לסייע לקטנטנים ללמוד באמצעות משחק.
למרות שיצרני צעצועים משחררים זרם קבוע של גאדג'טים אלקטרוניים מתוחכמים, שאמורים לעזור לכל פעוט לקרוא ולחשב – אל תתפתו לטרנד. האפשרויות הטובות ביותר לפעוטות הן צעצועים פשוטים, שאפילו לא דורשים סוללות.
הצעצועים הטובים ביותר לפעוטות הם צעצועי התפתחות שמעודדים משחק אינטראקטיבי, יצירתי ולא מתוכנן; זאת מכיוון שמשחק מסוג זה מפתח יכולות קוגניטיביות ולשוניות – כך אומרת דר' קתרין וורקמן, רופאת ילדים באוניברסיטת ניו יורק המתמחית בהתפתחות ילדים.
האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) מזהירה מפני שימוש בצעצועים אלקטרוניים עם מסכים בתקופה זו של הילדות; זאת מכיוון שצעצועים אלו מונעים אינטראקציה עם מבוגרים, הנחוצה להאצת התפתחות המוח בילדים.
מחקרים מראים שאינטראקציה פנים אל פנים יעילה יותר מצעצועים הכוללים מסכים, כאשר מדובר בחיזוק היכולות החברתיות והלשוניות.
רמת הידע האקדמי של בני שנתיים
כאשר מדובר בפעוטות בטווח הגיל הזה, מומחים להתפתחות הילד בוחנים בעיקר אבני דרך הקשורות למספר תחומים: שפה, קוגניציה, דיבור, תנועות גדולות (מוטוריקה גסה), תנועות יד ואף (מוטוריקה עדינה) וכן התנהגות חברתית-רגשית.
אם אתם מודאגים בנוגע להתפתחות הילד, פנו לרופא הילדים שלכם לקבלת ייעוץ והסברים; אך למרות זאת – מומלץ לא לבצע השוואות בין הפעוט שלכם לפעוטות של חברים, בני משפחה ואחרים. זאת מכיוון שכל ילד מתפתח בקצב שונה, וסקאלת הזמן של הישגיו משתנה בהתאם.
בגדול ניתן לחלק את הישגי הפעוט בן השנתיים לשני תחומים עיקריים:
אוריינות (קרוא וכתוב) – אין שום בעיה לשיר לילדה את שיר האלף בית אם היא אוהבת לשמוע אותו; אבל בשלב זה אין שום צורך לדחוף אותה לשנן את האותיות. חלק מהפעוטות יביע עניין בלימוד האותיות והמספרים בגיל הזה, אבל זה לא הכלל. לחילופין, הורים יכולים לעודד קריאה על ידי הקראת ספרים עם הילד/ה.
חשבון – כאשר הילדים משחקים בפאזלים, בלוקים ומשחקי לגו, הם לא רק נהנים אלא גם בונים יכולות מתמטיות מוקדמות. הפעוטות ילמדו למיין ולהבחין בין צורות על בסיס צורה, צבע או גודל, ובשלב זה אפשר להתחיל לתת להם פאזלים המותאמים לגילם. במקביל הם גם לומדים מושגים של גודל ונפח, לדוגמה: מה יותר גדול ובאיזו ערימה יש יותר אבני משחק.
היכולות הדרושות בגיל שנתיים
פעוטות בגיל זה אמורים להיות בעלי סט ספציפי של כישורים ויכולות:
דיבור – עד גיל שנתיים הפעוט כבר אמור להפיק בערך 50 מילים באופן טבעי וספונטני, ולא רק לחזור על דברים שמישהו אחר אמר. במקביל הם גם אמורים להתחיל לשלב מילים המביעות שני מושגים שונים, כגון "מפתחות אימא" או "אבא ביי ביי". עד גיל שנתיים, כל אדם זר אמור להבין בערך מחצית ממה שהפעוט אומר, ועד גיל 3 זה אמור לגדול לכדי 75 אחוז.
קוגניציה – פעוטות בני שנתיים יכולים בדרך כלל להבין הרבה יותר דברים, ממה שהם יכולים להביע באופן מילולי. בשלב זה הם אמורים כבר לזהות כמה תמונות של חפצים דומים בספרים, כאשר הם נשאלים על כך; וכמו כן הם אמורים לבצע הוראות פשוטות בנות שני שלבים כגון "קחי את המפתחות מהשולחן והביאי אותם לאימא".
כתיבה – אף פעם לא מאוחר לצייד את הפעוט בכלי אמנות וציור. הרישומים המוקדמים שהם עושים עוזרים לקטנטנים לחזק את הידיים, כדי שלבסוף יוכלו גם לכתוב אותיות אפילו טרם הגעתם למעון או לגן הילדים. בגיל שנתיים רוב הילדים יקשקשו בספונטניות כאשר נותנים להם נייר וכלי כתיבה כלשהו, ובין גיל שנתיים לשלוש הם כבר מתקדמים מקשקושים לציור של קווים, עיגולים פתוחים ונקודות על הדף. רק בהגיעם לגיל 3 הם באמת יכולים לצייר עיגול, ולפעמים גם כמה אותיות בצורה התחלתית. תנו לילדים להתנסות עם עפרונות, טושים וצבעי פנדה כדי לפתח את היכולות הללו.
משחקי דמיון – ילדים בני שנתיים אמורים לשחק משחקי דמיון, המחקים את מה שהם רואים במציאות – כגון האכלת בובה או השכבת הדובי לישון. ככל שהם מתבגרים התפישה שלהם מתרחבת והופכת למורכבת יותר, ולכן משחקים דמיוניים הם דרך מצוינת לטפח כישורי שפה ויכולות למשחק שיתופי עם אחרים. יש לציין שזו גם הכנה מצוינת לגן ואפילו לכיתה אלף.
לסיום – הצעצועים החינוכיים הטובים ביותר לפעוטות
גם האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב וגם מומחים נוספים בתחום, כגון דר' וורקמן (שהוזכרה בהתחלה), מסכימים שהצעצועים הטובים ביותר מאפשרים משחק פתוח ועשיר בדמיון. הנה כמה דוגמאות לצעצועים שכאלה:
- בובות, חיות ודמויות אנושיות.
- אבני משחק (בלוקים), פאזלים פשוטים ועוד.
- ציוד אמנות בסיסי (עפרונות, צבעים, נייר).
- צעצועים המבוססים על המציאות, כגון כלי אוכל ושתייה, כלי רכב (מכוניות ורכבות), בתי בובות וכן מבנים אחרים.
- משחקי כרטיסים, משחקי לוח, אותיות צעצוע וספרים – כולם מותאמי גיל.
- פריטים המעודדים משחק פיזי כגון כדורים, צעצועי דחיפה/משיכה וכן צעצועים לרכיבה.