השאלה האם תינוק יזכור דברים שלמד, ומה מתוך זה הוא אכן יזכור, תלויה במצב הרוח שלו. דברים שנלמדו כאשר התינוק היה רגוע, לא יוכלו לצוף החוצה כאשר התינוק נמצא במצב פעיל – ולהפך. פועל יוצא מכך הוא שלא תמיד תינוקות זוכרים מה שלמדו; עובדה שיכולה להסביר מדוע איננו זוכרים את שנות חיינו הראשונות.
רגע אחד שמחים, ברגע הבא עצובים
מצב רוחם של פעוטות הוא בלתי צפוי. ברגע אחד הם יכולים לשחק בעליצות, ובשבריר שנייה הם פתאום נופלים לתהומות של עצב. מה שמפתיע הוא שעד היום איש לא חשב לבדוק מה ההשפעה של אותם מצבי רוח על יכולת הלמידה והזיכרון בתינוקות, כך אומרת פרופסור סאבין סיהאגן – ראש קבוצת המחקר במחלקה לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת רוהר.
המחקר בוצע במחלקה לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת רוהר בוכום בגרמניה (Ruhr-Universität Bochum), בהשתתפות 96 פעוטות בני 9 חודשים. הממצאים פורסמו במגזין Child Development מיום 19 באוגוסט 2020.
מחקרים במבוגרים כבר הראו שמצבי רוח משפיעים על החשיבה. אנו זוכרים חוויות מסוימות שחווינו בזמן שהיינו במצב רוח מסוים, בעיקר כאשר אנו נמצאים שוב באותו מצב רוח. התופעה הזו נקראת "זיכרון תלוי מצב", והמחקר ביקש לבדוק האם היא קיימת גם בתינוקות.
בשלב הראשון התינוקות ביצעו משימות שקטות עם הוריהם (כגון צפייה בספר תמונות), או שהם השתוללו וקפצו בכל פינה. לאחר מכן הם צפו בנסיין המבצע פעולות עם בובת יד, כדי שגם הם ילמדו כיצד עושים זאת. מה שעניין את החוקרים הוא השאלה האם התינוקות יוכלו לחקות את הפעולות שראו, רבע שעה לאחר מעשה. רגע לפני התחלת המבחן, כמה מהתינוקות הוצבו באותו מצב בו היו בזמן הלמידה, ועל חלק אחר מהתינוקות הושרה מצב רוח אחר על ידי משחק.
הגישה לתוכן הזיכרון נחסמה
התינוקות שהיו במצב רוח שונה בזמן הלמידה לעומת זמן ההיזכרות, לא יכלו לחקות את תנועות הבובה. הם נדרשו לביצועי זיכרון גבוהים פי 2.5 בשל ההבדל במצב הרוח בין שני המצבים – למידה והיזכרות. זה מעיד על כך שתנודות בתחושה הפנימית גם בגיל הזה, יכולות למנוע גישה לתוכן שאוחסן בזיכרון.
החוקרים מניחים שזה מסביר את העובדה שמבוגרים אינם זוכרים שום חוויה מילדותם המוקדמת. מעבר לכך, ההורים יכולים עתה להבין מדוע ילדיהם זוכרים דברים מסוימים אבל לא אחרים: דברים שהילד למד במצב שקט, לא יהיו נגישים לו יותר כאשר הוא מצוברח.
רגע לפני סיום
יש לזכור שמדובר כאן במחקר שבדק קבוצת גיל אחת בלבד, כך מסייגת גם פרופסור סיהאגן. מחקרים נוספים יידרשו כדי לבחון את טיב הקשר בין מצב רוח לזיכרון, ככל שהגיל עולה. למרות זאת, העדויות שנצברו ממחקרים שבוצעו במבוגרים מאששים את ההנחה שמצב רוח משפיע על למידה וזיכרון בכל גיל; השאלה היא באיזו רמה
.