עוד בשלב היותו עובר, מוחו המתפתח של התינוק מתחיל לספוג מידע אודות סביבתו. כבר אז, בשלב ההריון, הוא שומע את קולות הוריו והסביבה, ולאחר הלידה התפתחות זו מואצת פי כמה וכמה. כל פיסת מידע משמשת בסופו של דבר ללימוד כישורי שפה, חשיבה ותקשורת – ועל ההורים לספק הזדמנויות רבות לפיתוח כישורים אלו.
כישורי השפה של פעוטות מתחילים בצורה פסיבית, כאשר כל מה שהתינוק יכול לעשות הוא להקשיב לשפת הוריו ושאר הסובבים אותו. זה מתחיל בערך בשבוע ה-18 להריון, כאשר העובר יכול כבר לשמוע את המתרחש סביבו, ובשבוע ה-20 וה-21 (מחצית ההריון) שמיעתו כבר מפותחת היטב. לאחר הלידה, ובשלב הרבה יותר מתקדם, התינוק גם מתחיל להגיב בחזרה עם ניסיונות דיבור משלו, שלבסוף מבשילים לכדי דיבור של ממש בגיל שנה עד שנתיים.
כמה זמן צריך להשקיע בפיתוח כישורי השפה בתינוקות וילדים? מסתבר שלא הרבה. מספיקות גם 5 דקות, מספר פעמים ביום, של פעילויות ממגוון סוגים: קריאת ספר, דיבור עם הילד, שירה, יציאה לקניות עם הילד ועוד. אין ספק שקריאה והקראה של ספרים היא אחת מהפעילויות הטובות ביותר, אך גם פעילויות נוספות כגון ציור, משחקים וצעצועים חינוכיים, כתיבת אותיות ועוד – בהחלט מספקות את הסחורה האוריינית הדרושה.
צפו: טיפים מעולים לקריאת ספרים לתינוקות וילדים
שלבים בהתפתחות השפה אצל פעוטות וילדים
כישורי שפה הם חלק מההתפתחות הרגילה של הילד, אך ללא גירויים חיצוניים יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי ללמוד כיצד לדבר ולהביע את עצמו במלל. ילד שמעולם לא דיברו אליו לא ילמד לדבר, לכן הפעילויות האורייניות המומלצות עד גיל 6 יכולות להיות רבות ומגוונות:
דיבור עם התינוק / הילד, שימוש בחריזה, שירים, השמעת קולות, משחקי "אני רואה" (צבעים, צורות, גדלים ועוד), הקראת ספרים (במיוחד ספרי מגע לתינוקות), ציור וכתיבה במגוון כלים (טושים, עפרונות צבעוניים), שימוש בבצק משחק, טיולים מחוץ לבית, מפגשים עם חברים ועוד.
הנה כמה מהשלבים העיקריים בהתפתחות כישורי השפה:
בגילאי 6 שבועות עד 3 חודשים הפעוט משמיע קולות אה, או, אי בתגובה לגירוי כלשהו, והוא מגיב לקולות חזקים בעיקר באמצעות שינוי בפעילותו המוטורית.
בגילאי 3 ע ד 6 חודשים התינוק משמיע קולות מלמול של עיצורים כגון גא, דא, טא, בא. כמו כן הוא מפנה את ראשו אל מקור הצלילים שהוא שומע.
בגילאי 6 עד 9 חודשים התינוק משמיע הברות שחוזרות על עצמן: דא דא, בא בא, טא טא.
בגיל 9 חודשים עד שנה התינוק מסוגל לחקות קולות, להגיד מילה אחת או להשמיע קול ("איך עושה כלב"). כמו כן מסוגל להבין פקודות פשוטות כגון "כפיים" וכן הלאה.
בגיל שנה עד שנה וחצי התינוק כבר אומר לפחות 2 או 3 מילים כגון "עוד", "תן", "את זה" וכו'. לפעמים הדיבור כולל הצבעה.
בגיל שנה וחצי עד שנתיים התינוק כבר צבר אוצר מילים של למעלה מ-10 מילים, שכולל לפחות צירוף אחד של 2 מילים קיימות: אבא בא, תן אוטו ועוד.
בגיל שנתיים עד שלוש הילד משתמש בהטיות כגון יחיד/רבים, זכר/נקבה; כמו כן מרכיב משפט משלוש מילים או יותר.