מסתבר שכדי לפתח יצירתיות בקרב ילדים, צריך פחות להתעסק בלימוד יצירתיות – ויותר ביצירת סביבות עשירות בתוכן היצירתיות של הילדים תוכל לשגשג ולפרוח. פרופסור מיטש רזניק, חוקר בתחום הלמידה ב-MIT, מסביר כיצד עושים זאת הלכה למעשה.
יש תפישה שגויה הטוענת שהדרך הטובה ביותר לעודד יצירתיות בילדים, היא פשוט לתת להם חופש ולאפשר להם להיות יצירתיים. אומנם נכון הוא שילדים מטבעם יותר סקרנים וחקרנים, הם עדיין זקוקים לתמיכה כדי לפתח את יכולותיהם היצירתיות ולמצות את מלוא הפוטנציאל בתחום. תמיכה בהתפתחות ילדים היא תמיד מעשה של איזון – כמה תמיכה לעומת כמה חופש; מתי להתערב ומתי להתרחק; מתי להראות, מתי להסביר, מתי לשאול, מתי להקשיב.
המאמר הבא כולל טיפים להורים ולאנשי חינוך, זאת מכיוון שהנושאים העיקריים הקשורים לטיפוח היצירתיות הם פחות או יותר זהים, בבית או במסגרת החינוכית. האתגר העיקרי הוא לא כיצד "ללמד" יצירתיות אצל ילדים, אלא כיצד ליצור סביבות פוריות בהן היצירתיות שלהם תוכל להשתרש, לצמוח ולשגשג.
רשימת הטיפים מאורגנת סביב 5 עיקרים להם נקרא "ספירלת הלמידה היצירתית" – תהליך שמעודד את הילדים לדמיין מה הם רוצים לעשות, ליצור מיזמים באמצעות משחק בכלים וחומרים, לחלוק רעיונות ויצירות עם אחרים וכן לחשוב על החוויות שצברו. בכל אחד מחמשת העיקרים נכללים שני טיפים – אליהם יש להתייחס כדגמים מייצגים וכלליים. מומלץ מאוד לחשוב על טיפים נוספים משלכם לעידוד היצירתיות בילדים.
נושא א': לדמיין
טיפ 1 – הציגו דוגמאות כדי לעודד רעיונות
דף ריק או מסך ריק עלולים להיות גורם מאיים. קובץ של דוגמאות יכול לעזור לעורר את הדמיון. מומלץ תמיד להתחיל עם דוגמאות לפרויקטים דומים, כדי לתת לילדים תחושה של מה אפשרי, השראה וכן כדי לספק רעיונות כיצד להתחיל את המיזם. מומלץ להציג מגוון רחב של דוגמאות, בתקווה שהן יתחברו לכמה שיותר תחומי עניין בקרב המשתתפים.
כמובן שתמיד קיימת האפשרות שהילדים פשוט יעתיקו את הדוגמאות שהראיתם. זה בסדר בשלב ההתחלה, אבל רק בשלב זה. יש לעודד את הילדים לשנות את הדוגמאות. מומלץ להציע להם להביע את דעתם או את נקודת מבטם האישית: מה הם היו עושים אחרת? איך הם יכולים להוסיף את הסגנון האישי שלהם ולחבר את תחומי העניין שלהם? כיצד הם יכולים להפוך את זה לשלהם?
טיפ 2 – עודדו אי סדר
רוב האנשים מניחים שיצירתיות מתרחשת בראש, אבל למעשה גם לידיים יש חשיבות לא פחותה. כדי לעזור לילדים ליצור רעיונות למיזמים משלהם, מומלץ לעודד אותם לשחק בחומרים המונחים לפניהם בחופשיות, ללא סדר או הגיון. לדוגמה, כאשר ילדים משחקים באבני לגו ביחד עם חומרי יצירה, פתאום מגיחים רעיונות חדשים. מה שהתחיל כפעילות חסרת מטרה, הופך להתחלה של מיזם מתמשך.
לדוגמה, ניתן לארגן משחקים בפורמט של סרט נע: לתת לילדים להתחיל לבנות בלגו; לאחר מכן להעביר את מה שהם בנו לילדים נוספים וכך הלאה. כל ילד או קבוצת ילדים מוסיפים רעיונות משלהם, ובסוף – לאחר כמה חזרות שכאלה – לילדים יש רעיונות חדשים לבנייה.
נושא ב': ליצור
טיפ 3 – ספקו מגוון רחב של חומרים
ילדים מושפעים רבות מהצעצועים, הכלים והחומרים הנמצאים בסביבתם. כדי לעודד פעילויות יצירתיות, ודאו שלילדים יש גישה למגוון רחב ככל שניתן של חומרי ציור, בנייה ויצירה. גם טכנולוגיות מתקדמות יותר, כגון ערכות רובוטיקה ומדפסות תלת ממד, יכולות להרחיב את טווח היצירתיות של הילדים; אך אל תפסחו על חומרים מסורתיים יותר.
חומרים שונים טובים לדברים שונים. אבני לגו ומקלות ארטיק מעולים לבניית שלדים; לבד ובדים טובים ליצירת משטחים וכן הלאה. עטים וטושים מיועדים לציור, ואקדחי דבק וסלוטייפ טובים להחזקת דברים יחד. ככל שגדול הגיוון בחומרים, כך גדולה ההזדמנות ליצירת מיזמים יצירתיים.
טיפ 4 – אמצו את כל סוגי העשייה
ילדים שונים מתעניינים בסוגים שונים של עשייה. חלק יהנה לבנות בתים וטירות עם אבני לגו. חלק יאהב ליצור משחקים ואנימציות. אחרים ייהנו מיצירת תכשיטים, מכוניות מרוץ וקינוחים – או מסלולי מיני גולף. גם כתיבת שיר או סיפור קצר היא סוג של עשייה, וילדים יכולים ללמוד על תהליך העיצוב היצירתי באמצעות כל אחד מסוגי הפעילויות הללו.
עזרו לילדים למצוא את סוג העשייה המתאים להם ביותר. ואפילו טוב מכך: עודדו ילדים לקחת חלק בסוגים רבים ושונים של עשייה. בדרך זו הם ירכשו הבנה עמוקה יותר של תהליכי עיצוב יצירתי.
נושא ג': לשחק
טיפ 5 – הדגישו תהליכים, לא רק תוצרים
רבות מחוויות הלמידה הטובות ביותר מתרחשות כאשר אנשים מעורבים בצורה פעילה ביצירת דברים, אבל אין זה אומר שצריך להקדיש את כל תשומת הלב רק לדברים שיצרנו. יותר חשוב הוא להדגיש את התהליך שבו נוצרו הדברים. לפיכך כאשר ילדים עובדים על מיזם כלשהו, הדגישו את התהליך עצמו – ולא רק את התוצרים הסופיים.
לדוגמה, שאלו את הילדים מה הם מתכננים ומהם מקורות ההשראה שלהם. תנו חשיבות להתנסויות שונות באמצעות דיבור גם על ניסויים שנכשלו, ולא רק על אלה שהצליחו. הדגישו את פרקי זמן הביניים, בין שלבי התהליך, כדי שהילדים יוכלו לשתף מה הם מתכננים לעשות בהמשך ומדוע.
טיפ 6 – אפשרו זמן לכל מיזם
לילדים לוקח זמן לעבוד על מיזמים, במיוחד ככל שהם כוללים בהם תהליכי חשיבה, ניסוי וטעייה ובחינת רעיונות חדשים (כפי שאנו מקווים שיעשו). אם תנסו לדחוס ביצוע מיזמים לטווח הזמן המקובל של שיעור בן שעה, או אפילו כמה שיעורים כאלה במשך שבוע – הדבר יחתור תחת מאמצי הילדים.
הגבלת זמן מונעת נטילת סיכונים וניסויים בתהליך היצירה, ומדגישה יותר את היעילות בדרך להשגת התשובה ה"נכונה" בטווח הזמן שהוקצה. כדי לאפשר יותר חופש יצירה, הכפילו את טווחי הזמן המוקדשים למיזמים היצירתיים. אם תרצו שינוי משמעותי יותר, הקדישו אפילו ימים או שבועות מסוימים (ואף חודשים), בהם תאפשרו לילדים לעבוד רק על המיזמים שלהם.
נושא ד': לשתף
טיפ 7 – היו אתם השדכנים
ילדים רבים רוצים לשתף רעיונות ולשתף פעולה במיזמים, אך לא תמיד הם יודעים כיצד לעשות זאת. כאן המקום שלכם להיכנס כשדכנים / מתווכים, ולעזור לילדים למצוא ילדים נוספים לעבודה משותפת. במקביל ועל הדרך, זה יעזור להם גם ללמוד אסטרטגיות לשיתוף פעולה יעיל יותר.
טיפ 8 – התערבו בנעשה כמשתפי פעולה
הורים ומורים נוטים לעיתים להתערב יתר על המידה במיזמי יצירה של ילדים, להגיד להם בדיוק מה לעשות או להראות להם בדיוק כיצד לתקן בעיה. לעומת אלו האחרונים, הורים ומורים אחרים אינם מתערבים כלל.
יש למצוא את דרך האמצע, דרך הזהב, בה המבוגרים והילדים יוצרים שותפויות אמיתיות במיזמים הללו. כאשר שני הצדדים מחויבים לעבוד יחד, לכולם יש מה להרוויח. בסופו של דבר, גם ההורים וגם הילדים לומדים להעריך את יכולות הצד השני, והקשרים ביניהם מתחזקים.
נושא ה': לחשוב
טיפ 9 – שאלו שאלות אמיתיות
אין ספק שלשקוע עמוק במיזם זה דבר מבורך, אך במקביל חשוב גם לדעת כיצד לקחת צעד אחורה ולהרהר במתרחש. אפשר לעודד ילדים לעשות זאת על ידי כך שנשאל אותם שאלות אודות המיזמים. לדוגמה: "כיצד חשבת על הרעיון למיזם הזה?" זוהי שאלה אותנטית שמביעה עניין אמיתי בילד/ה ובמיזם שלו/ה. עצם השאלה גורמת להם לחשוב על הסיבות שהניעו אותם והעניקו להם השראה.
דוגמה נוספת: "מה הדבר שהכי הפתיע אותך?" שאלה זו מאפשרת לילד לחשוב מעבר לתיאור המיזם בלבד, אל עבר הניסיון שצבר. אם מיזם כלשהו אינו מסתדר, אפשר לשאול "מה רציתם שזה יעשה?" בניסיון לתאר מה הם רצו שיקרה, הילדים יכולים לפתע להבין לבד מה השתבש, בלי שום סיוע או עזרה נוספת.
טיפ 10 – שתפו את מחשבותיכם
רוב ההורים והמורים בדרך כלל מסרבים לשוחח עם הילדים אודות מחשבותיהם שלהם (של ההורים והמורים). אולי הם לא רוצים לחשוף שהם עצמם לעיתים לא בטוחים או מבולבלים בצורת החשיבה שלהם. אבל לדבר עם ילדים אודות תהליך החשיבה שלנו, כמבוגרים, הוא המתנה הטובה ביותר שאפשר לתת להם.
חשוב מאוד שהילדים ידעו שחשיבה היא עבודה קשה לכולם – מבוגרים וגם ילדים. יש תועלת בכך שהילדים ייחשפו לשיטות העבודה שלכם במיזמים שונים, וכן למחשבותיכם בנושא פתרון בעיות. על ידי האזנה להרהורים ולמחשבות שלכם, הילדים יהיו פתוחים ליותר הרהור פנימי אודות מחשבותיהם שלהם, ויהיה להם מודל טוב יותר כיצד לעשות זאת.
דמיינו את הילדים בחייכם כשוליות של יצירתיות. אתם עוזרים להם ללמוד כיצד להפוך לחושבים יצירתיים, על ידי הדגמה ודיון כיצד אתם הייתם עושים זאת.