ההורים הם המורים והמחנכים הראשונים של הילד. ילדים מבלים 80% משעות הערות שלהם מחוץ לכיתת בית הספר או הגן, ולכן אין פלא שהמשפחה עצמה היא גורם מכריע בחייהם.
מחקרים מעידים כי על מנת להשיג הישגים לימודיים טובים, מעורבותה של המשפחה בחיי הילד חשובה יותר מהכסף שלה. אז איך אפשר לנצל ביעילות טובה יותר, את הפוטנציאל המדהים שקיים בין משפחות ואהבתן לילדיהן?
בארצות הברית, למשל, הנתונים לא משחקים לטובת הילדים. בכל שנה 50 מיליון ילדים עוברים במערכת החינוך האמריקנית; מתוכם, 40 מיליון ילדים מגיעים ממשפחות מוחלשות או ממשפחות מהגרים. כלומר ארבעה מתוך כל חמישה ילדים מגיעים ממשפחות חסרות אמצעים, עובדה שעלולה לעכב אותם בשתי שנות לימוד מלאות בבית הספר. זה עולה לכלכלה האמריקנית כמעט טריליון דולר בכל שנה.
היזמית הקוריאנית-אמריקנית, היג'יי לים (Heejae Lim), הקימה את Talking Points – ארגון שעוזר לחבר בין מורים, משפחות ובתי ספר. איך מתבצע החיבור הכה נחוץ הזה? באמצעות אחד מהכלים הנפוצים ביותר כיום עלי אדמות: טלפון נייד. המורים שולחים הודעות בשפתם (במקרה זה באנגלית), וההורים מקבלים אותן מתורגמות לשפה שהם מבינים – וכמובן גם ההפך.
בצורה כזו שוברים את מחסומי השפה במדינה בה חלק ניכר מהילדים מגיעים ממשפחות מהגרים, שלא תמיד מצליחות להתאקלם מבחינה שפתית, תרבותית ועוד. המערכת הייחודית של לים מעודדת דו שיח בין הורים למורים, מגשרת על פערים תרבותיים וחברתיים ומתווכת בין כל הצדדים. נכון לשנת 2022 מדובר ב-4 מיליון משפחות המחוברות למערכת של לים, כמו גם תלמידים ומורים ב-70 אלף בתי ספר.
כאשר משפחות ומערכות חינוך עובדים יחד במשותף, כולם מנצחים. התלמידים מקבלים תמיכה; המשפחות מקבלות העצמה; ותפקידם של מורים וגננות נהיה קל יותר לביצוע. הסביבה והקהילה החינוכית בבתי ספר ובגני ילדים משגשגת, הודות לאנשים המגיעים מכל שכבות האוכלוסייה.
גם מערכת החינוך עצמה מפיקה תועלת מכך. בשנת 2021 הוציאה ארצות הברית כמעט 700 מיליארד דולר על חינוך בית ספרי מסורתי; אז רק דמיינו מה יקרה אם נוכל להגדיל את ההחזר על ההשקעה האדירה הזו, אפילו במעט, על ידי חיבור והגדלת מעורבות בין ההורים למוסדות החינוך.
התועלת בחיבור הזה גדולה ומשמעותית יותר מציונים והישגים לימודיים בלבד. חינוך משפיע על הרבה יותר מצמיחה כלכלית, והמטרה חורגת מעבר לכיתת הלימודים עצמה. מוסדות חינוך הם השער לעולם המציאות. חינוך ציבורי מייצר אזרחים, ובבואנו לחנך את האזרחים של דור המחר – אסור להשאיר אף אחד ואחת מאחור.
אם נמשיך במצב הנוכחי שבו רק מעטים זוכים לשגשוג בשל יכולות התקשורת שלהם – לא נוכל ליצור קהילה, חברה אזרחית או אפילו דמוקרטיה מתפקדת. טובתנו הקולקטיבית מתחילה עם מוסדות חינוך מכילים, שכוללים את כולם ועוזרים לכל ילד וילדה לממש את הפוטנציאל הטמון בהם.
המטרה הסופית היא שכל ילד המגיע ממשפחה חסרת אמצעים, ירגיש יחד עם משפחתו שהוא שייך למערכת החינוך. אנו מקווים ומצפים שיום אחד גם הם יכללו בתוך אותן קהילות עצמן, שאותן הם יתבקשו לבנות בעתיד.