מה זה בכלל ויסות חושי?
ויסות חושי הוא תהליך קליטת הגירויים מהסביבה באמצעות החושים. מערכת החושים שלנו כוללת את חוש השמיעה, הראייה, הטעם, הריח והמגע, יחד עם חושים נוספים כגון חוש שיווי המשקל והמערכת הקניסטטית / פרופריוצפטיבית (התחושה העמוקה).
המוח שלנו בעצם קולט אינפורמציה כל הזמן, בין שאנו מודעים לכך ובין שלא, מעבד את המסרים הללו ומארגן את תגובותינו המוטוריות, הרגשיות והקוגניטיביות. אצל רוב האנשים זהו תהליך המתרחש בצורה טבעית, אוטומטית ורצופה.
עיבוד חושי תקין מאפשר כישורי מוטוריקה גסה / עדינה, סכמת גוף תקינה ,יציבות הגוף, כישורי שפה ודיבור, הבחנה ויזואלית, הבחנה אודיטורית, קואורדינציה ושיווי משקל. יכולות אלו מאפשרות תפקוד תקין מבחינה אקדמאית, רגשית וחברתית, ומשפיעים מאוד על התנהגותו, על תפקודו ועל מימוש היכולות של האדם.
יחד עם זאת, ישנם אנשים שנולדו עם הפרעה בוויסות החושי על רקע תורשתי, או הפרעה המתווספת להפרעות אחרות, לרבות התנהגות כפייתית (OCD), בעיות קשב וריכוז (ADHD/ADD) ועוד. הפרעה בעיבוד החושי (SPD), הקרויה גם בשם "ליקוי באינטגרציה החושית", נעה בין רגישות יתר (קליטת יתר של אינפורמציה ללא יכולת לבצע ויסות בעוצמת הגירוי וסינון של כמות הגירויים הנקלטים) ובין תת רגישות (תת קליטה של אינפורמציה, כלומר המערכת זקוקה לגירויים חזקים לקבלת האינפורמציה הדרושה לה).
קיימת חשיבות רבה לאיתור מוקדם של הפרעת הויסות החושי, המהווה פקטור מרכזי בהצלחתו של הטיפול בבעיה. יחד עם זאת, ידוע כי מוח האדם הנו פלסטי; כלומר, הוא מתפתח ומשתכלל בכל שנות חייו של האדם, ועל כן ניתן לטפל גם באנשים בוגרים וגם בילדים.
הפרעה בוויסות החושי אצל ילדים
יש מצבים בהם מערכת העצבים המרכזית של הילד מווסתת ומעבדת באופן לא יעיל ומדויק, את האינפורמציה שהיא מקבלת מגופו ומהסביבה. תגובותיו של הילד עלולות להיות לא מתואמות (הדבר בא לידי ביטוי ב"ליקוי באינטגרציה"), והן אינן תואמות בהכרח את "המציאות האובייקטיבית".
ישנם ילדים הסובלים מהפרעה בוויסות החושי בצורה המוגדרת כרב מערכתית, אשר מאופיינת בתת / יתר רגישות. ישנם כאלה המתמודדים עם הפרעת תת / יתר בצורה דומיננטית רק בחוש אחד מסוים, ויש כאלה הסובלים מהפרעה משולבת – כלומר חלק מן החושים קולטים אינפורמציה ביתר רגישות וחלקם בתת רגישות.
ילדים הסובלים מהפרעה בעיבוד החושי יחוו ירידה בדימוי ובביטחון העצמי, וזאת בשל הקושי שלהם לסמוך על עצמם מחד והקושי של הסביבה להבין את מצוקתם מאידך. ילדים אלה מתעוררים בכל בוקר למצב בלתי ידוע, אשר אינו מאפשר להם להיות רגועים וזמינים לסובב אותם, בין אם אלה תהליכים לימודיים ובין שהם תהליכים חברתיים, מכיוון שהם עסוקים בהישרדות יומיומית.
מערכת החושים אינה בשלה דיה בשנים הראשונות לחייו של הילד. לדוגמה: תפקודים מוטוריים הכוללים יציבה, מערכת שיווי משקל המשפיעה על תפקודי העיניים, יכולת תנועתית תקינה ועוד. במהלך תקופה זו, קיים חלון הזדמנויות עצום העומד לרשותנו על מנת שנוכל לשכלל ולאזן את המערכת העצבית, על-ידי אימון גופני נכון וחשיפה הדרגתית לגירויים רלוונטיים.