בקצרה: אבחון דידקטי (או גם אבחון תפקודי למידה) מיועד להעריך את יכולות הלמידה והזיכרון בקרב מטופלים עם קשיי למידה וזיכרון.
אבחון פסיכודידקטי (או גם אבחון משולב) לוקח בחשבון גם רכיבים רגשיים, נפשיים ופסיכולוגיים באישיות הנבדק, ולא רק את הפן האקדמי-לימודי.
מה זה אבחון דידקטי
אחוז מסוים באוכלוסייה סובל מקשיי למידה וזיכרון ברמות משתנות. קשיים אלו באים לידי ביטוי בפענוח ובהבנת הנקרא, בכתיבה, בהבעה בעל פה, ביכולות חישוב ועוד. אבחון דידקטי בודק את התשתית הקוגניטיבית הקיימת אצל הנבחן, ומציג מסקנות באשר לדרך הפעולה הנדרשת: הוראה מתקנת, התאמות בבחינות (רמה 1 ו-2), יישום של אסטרטגיות למידה ספציפיות ועוד.
כמה מהתחומים הנבדקים באבחון דידקטי:
- יכולות ביטוי והבעה באמצעות השפה
- תפקודי למידה, קשב וזיכרון
- תפישה חזותית ושמיעתית
- סוגי זיכרון שונים
- יכולות ניהול וארגון
- ועוד
מבחן דידקטי לילדים אורך בדרך כלל בין שלוש לשלוש וחצי שעות, ובו נבדקות היכולות שצוינו לעיל. כמו כן על הנבדק ומשפחתו לספק מסמכים נוספים אודות הרקע המשפחתי, החינוכי, הרפואי והטיפולי (אם יש).
מעבר לכך, במבחן דידקטי ניתן לבדוק נקודתית גם יכולות בתחום החשבון וכן בשפה האנגלית; זאת מכיוון שהם מהווים נקודות משען חשובות בחיי רוב בני האדם (בעיקר בהקשרי לימודים, עבודה וקריירה).
מי ומתי צריך מבחן דידקטי?
כאשר הילד או המבוגר מפגינים קשיים באחד או יותר מהנושאים הבאים:
- שימוש בשפה (דיבור, כתיבה, קריאה)
- יכולות מתמטיות (פעולות חשבון)
- בעיות זיכרון ותפישה קוגניטיבית
- איטיות בביצוע של משימות
- קשיי התארגנות וניהול עצמי
- קושי ברכישת שפה שנייה
- ועוד
אבחון דידקטי מתבצע בדרך כלל בהדרכה ובפיקוח של מאבחן / מאבחנת דידקטיים. זאת בניגוד לאבחון פסיכודידקטי, שיכול להתבצע רק על ידי פסיכולוג/ית מורשה/ית, בעלי הכשרה מקצועית לביצוע סוג זה של אבחונים.
מה זה אבחון פסיכודידקטי
בניגוד לאבחון דידקטי, שלוקח בחשבון אך ורק את הפן הלימודי, אבחון פסיכודידקטי כורך גם אלמנטים רגשיים ופסיכולוגיים (נקרא גם אבחון משולב – שילוב של אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי = פסיכו דידקטי). בהקשר זה ראוי לציין כי אבחון פסיכודידקטי למעשה זהה לתהליך של אבחון לקויות למידה.
מבחן פסיכודידקטי לוקח בחשבון, שקשיי למידה וזיכרון עלולים להיות תוצאה של קשיים אחרים: מנת משכל נמוכה, קשיים רגשיים והתנהגותיים, מצב חברתי ועוד. קשיים אלו אינם נלקחים בחשבון באבחון דידקטי רגיל, ולכן נדרש מבחן פסיכודידקטי על מנת לקבל את התמונה המלאה.
אבחון פסיכודידקטי מאפשר להבין את המקור לקשיים, ולהציע תוכנית טיפול מותאמת אישית לנבדק (התאמות בבחינות רמה 3). כמו כן ניתן לקיים מבחנים פסיכודידקטיים לאיתור תלמידים מחוננים והישגיים; גם כאלה שבעצמם סובלים מבעיות קשב וריכוז (ADD / ADHD) או מלקויות למידה שונות.
כמה מהתחומים הנבדקים באבחון פסיכודידקטי:
- מבחן אינטליגנציה / מנת משכל / IQ
- הערכת המצב הרגשי והכישורים החברתיים
- כישורי כתיבה, קריאה ודיבור
- אוצר מילים פסיבי ואקטיבי
- תפישה חזותית, שמיעתית ומרחבית
- זיכרון חזותי, שמיעתי ומרחבי
- יכולות קשב וריכוז לאורך זמן
- ועוד
שבועיים עד שלושה שבועות מיום המבחן, יתקבלו התוצאות יחד עם המלצות לתוכנית הטיפול הדרושה. גם כאן ניתן לבצע אבחונים פסיכודידקטיים נפרדים לבדיקת כישורים בחשבון ובאנגלית. בנוסף ניתן לקיים אבחון פסיכודידקטי מורחב, המיועד לבני נוער החל מכיתה ז'.
גם סטודנטים ומבוגרים ניגשים לאבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים, וזאת על מנת לשפר את הישגיהם האקדמיים בבגרותם.