תמיד אותו דבר – על הרגלים: מהותם, חשיבותם ודרך הקנייתם
כתבה וערכה: ד"ר ורד תמיר
הרגל נלמד הוא רצף של פעולות בתגובה לגירוי מסויים הנחרת בזיכרון והלמידה הופכת לאוטמטית.
בלמידת ההרגלים קיימת חשיבות לזכירה אוטמטית של רצף הפעולות המרכיבות את ההרגל.
הרגלים הקשורים לצורכי הגוף:
- הרגלי אכילה
- הרגלי ניקיון (עשיית צרכים,רחצה)
- הרגלי שינה
הרגלים
- הרגלי ריתמוס החיים: סדר יום, חגים, חופשות
- הרגלים חברתיים
- הרגלי עבודה, פעילות ומשחק
- הרגלי טיולים וסיורים
יתרונות-התפתחות קוגניטיבית
- האוטומטיזציה האופיינית לביצוע ההרגלים מאפשרת לנו להתפנות ללמידה חדשה.
- ההרגלים מאפשרים לפנות "שטחי עבודה" בזיכרון ולהפנות קשב ומאמצי זיכרון לתחומי עניין חדשים.
יתרונות-התפתחות רגשית
ההרגלים מקנים הרגשה של ביטחון וקביעות, הרגשה של רווחה שהיא תנאי הכרחי להפניית קשב ללמידה חדשה.
יתרונות-התפתחות חברתית
- למידת הרגלים היא תופעה אוניברסלית האופיינית לכל האנשים.כשאדם או ילד שמגיע לסביבה חדשה חשוב שיכיר וילמד את הרגלי המקום שהוא חלק מ"כרטיס הכניסה" לאותה הקבוצה כחלק מתהליך הסוציאליזציה.
- הגדרה של הרגלים משותפים ושמירה קפדנית על קיומם תורמת להסדרת החיים בתוך הקבוצה והופכים לחלק מהגדרת הזהות הקולקטיבית שלה.
תרומה לעצמאות
פעוטות וילדי גן נמצאים בשלב של גיבוש האוטונומיה, היכולת והרצון להגדיר מטרות אישיות ויוזמה. למידה של הרגלי עבודה, אכילה, רחצה, למידה עצמאיים, משמעותה שהילדים חורטים בזיכרונם ומפנימים רצפים של פעולות ומהרגע שהפעולות מופנמות בתוך זיכרונות של הילד, הוא איננו זקוק עוד להנחיה או לנוכחות של מבוגר.
חסרונות
- לעיתים במצבים חדשים, ההרגלים עשויים להקשות על ההסתגלות.
- התנהגות המבוססת על התנהגות" קפואה" (בלתי גמישה) עשוייה להפריע יותר מאשר להועיל.
גורמים המסייעים לרכישת הרגלים ע"י הילד
- נקודת מבטו של המבוגר
- האווירה השקטה והרגועה שההרגלים משרים,ההתמדה והעקביות בהקניית ההרגלים, תוך התחשבות בצורכי הילד ובכוחותיו הפיסיים ונפשיים, מאפשרים לגננת להגיע להישגים הרצויים
- נקודת מבטו של הילד
- כוח ההסתגלות
- הרצון להזדהות עם המבוגר והדחף לחיקוי הקיימים בו.
הבדלים אישיים המשפיעים על למידת הרגלים
הבדלי טמפרמנט
ילדים שנוטים להסתגלות איטית לשינויים
ילדים שיש להם צורך מתמיד לחדש וקצב הסתגלות מהיר לשינויים הם פחות חדורי מוטיבציה ללמוד הרגלים ולהגיע לקביעות, ולכן יש לצפות למאמצי שכנוע ארוכים וללמידה איטית.
הבדלים אישיים המשפיעים על למידת הרגלים
סף רגישות-ילדים רגישים מאד בחוש המגע ילמדו מהר הרגלי ניקיון(כי הלכלוך מפריע להם) ולהיפך!
יכולת התמדה-גבוהה/נמוכה
רצף הפעולות הספציפיות הכלולות בכל הרגל
- נחשוב ונרשום את רצף הפעולות הכלולות בכל הרגל שאותו אנו מבקשים להנחיל לילדים.
- רצוי לשתף את הילדים בגיבוש הפעילות סביב ההרגל.
- ניתן להציג תיעוד המציג את כל השלבים.
שולחן הגואש
- לגשת לשולחן
- לבדוק מה מספר הילדים שכבר עובדים בשולחן ולקבוע אם יש לו מקום.
- לגשת וללבוש סינר
- לפעול כאוות נפשו.
- עם תום הפעילות לקחת העבודה למתקן הייבוש.
- להסיר את הסינר.
- לתלות אותו במקומו.
- לרחוץ ידיים.
"כלי " הלמידה שבאמצעותם נסייע לרכישת הרגלים
- קביעה ותירגול של רצף הפעולות(לעיתים רצוי שנדגים פעילות מסויימת).
- עידוד תירגול השלבים תוך כדי פעילות ולא בתנאים מלאכותיים
- חיזוקים ושבחים מילוליים עם השלמת רצף הפעולות הכלול בתוך ההרגל.
ימים ראשונים בגן-תצפית
- מהם הרגלי הניקיון של הילדים בגן?
- מהם הרגלי האכילה של הילדים בגן?
- מהם הרגלי הפעילות הנהוגים במוקד הקוביות?
- מהם הרגלי המשחק של הילדים בכל הקשור לשימוש שלהם במתקני החצר?
- מהם הרגלי הפרידה ממהורים והקבלה לגן?
- מהם הרגלי המפגש עם ההורים והעזיבה של הגן?
- האם ישנם ילדים יחידים שנראה שמתקשים ללמוד הרגלי התנהגות שיש בהם צורך לזכור רצף של שלבים?אם כן, מיהם, במה הם מתקשים ומה בדעתך לעשות לגביהם?
מכל ההרגלים שציינת, האם ישנם הרגלים שראוי להכניס בהם שינויים?מהם הרגלים אלו, מהו רצף ההתנהגויות הכלול בכל אחד מהם, ובאילו דרכים תנהגי כדי לשנותם?
אחרי התצפית,האם ישנם הרגלים נוספים שבדעתך להקנות לילדים?מהם ההרגלים החדשים, מדוע הם נחוצים וכיצד בדעתך להקנות אותם?
האם הבחנת בהרגלים שהם תוצר של למידה סמויה של הילדים שקימם הפתיע אותך?
משימה לגננות בגני חובה – הרגלי למידה והתנהגות בבית הספר
- חשבי, מהם הרגלי הלמידה וההתנהגות שחיוניים לילדים העומדים לעלות לכיתה א'?
- כיצד בדעתך להקנות הרגלים אלו?
- מהם הרגלי הלמידה וההתנהגות שחשוב שההורים יקנו לילדיהם לקראת ובתחילת כיתה א'?
סיכום
- דוגמה אישית
- התחשבות בגיל הילד וביכולת האישית שלו
- עקביות והתמדה
- הדרגתיות
- חיזוקים ודברי שבח
- הקנייה של כל הרגל בנפרד
- שיתוף פעולה עם ההורים