התפתחות השפה מאפשרת לקיים היבטים קוגניטיביים, חברתיים, לימודיים ואחרים של התפתחות הילד. שפה מתחילה בצלילים ובתנועות, ולאחר מכן כוללת מילים ומשפטים. ההורה יכול לסייע להתפתחות זו באמצעות שיחות עם הילד וצפי לתגובות כאשר הוא מתקשר, כמו גם קריאת ספרים ושיתוף סיפורים.
מדריך התפתחות שפה אצל ילדים
התפתחות השפה היא חלק חשוב בהתפתחות הילד. תהליך זה תומך בסופו של דבר ביכולתו של הילד לבצע מגוון רחב של משימות חיוניות לחיים: לתקשר, להביע ולהבין רגשות, לחשוב, ללמוד, לפתור בעיות וכן לפתח ולשמר מערכות יחסים.
הבנת השפה, שימוש בשפה והנאה ממנה הם הצעדים הראשונים באוריינות, וכן הבסיס ללימודי קריאה וכתיבה בהמשך. בשנותיהם הראשונות, ילדים מפתחים רבות ממיומנויות השפה בעל פה שעוזרות להם ללמוד לקרוא כשהם הולכים לבית הספר. לאחר מכן הם ממשיכים לפתח כישורי שפה במהלך הילדות וגיל ההתבגרות.
איך לעודד התפתחות שפה מוקדמת בילדים
הדרך הטובה ביותר לעודד את התפתחות השפה של ילדכם, היא לדבר הרבה ביחד – ובעיקר על דברים שמעניינים אותו/ה. שימו לב כאשר הילד מנסה להוביל אתכם אל עבר משהו שבו הוא מעוניין, על ידי נפנוף יד, פטפוט או שימוש במילים – והגיבו בהתאם עם מילים משלכם לחיזוק.
דיבור עם הילד
החל מהלידה, דברו עם ילדכם והתייחסו אליו כאל אדם מדבר. המפתח הוא להשתמש במילים רבות ושונות בהקשרים שונים. לדוגמה, אפשר לדבר עם הילד על כדור משחק ועל הכנת אוכל לארוחת הצהריים.
זה עוזר לילד ללמוד מה משמעות המילים וכיצד הן עובדות. כשתסיימו לדבר, עצרו ותנו לילד להגיב. כך הוא ילמד אודות שיחה לפי תור.
אם הילד מתחיל לקלל, לגרגר, להתלכלך, לנופף ולהצביע – אפשר ורצוי להגיב לניסיונות אלו של הילד לתקשר. לדוגמה, אם התינוק משתולל אפשר פשוט להפסיק את מה שעושים ולתת לו תשומת לב. אם הפעוט מצביע על צעצוע, השיבו לו בחזרה כאילו אתם מתמללים אותו ואת רצונותיו: "אפשר את זה?" או "את/ה רוצה את הקובייה?"
כאשר הילד מתחיל להשתמש במילים, אפשר לחזור אחריו ולהתבסס על מה שאמר. לדוגמה, אם שלך אומר "תפוח", אפשר לדייק את רצונותיו ולומר לו בחזרה: "את/ה רוצה תפוח אדום?"
אותו דבר תקף כשהילד מתחיל לחבר משפטים שלמים. אפשר ורצוי להגיב ולעודד אותו להרחיב את המשפטים שלו. לדוגמה, הפעוט עשוי לומר "אני הולך לחנות", ואתם יכולים להגיב בחזרה: "ומה עשית בחנות?"
כאשר אתם שמים לב ומגיבים לילדכם בדרכים אלו, זה מעודד אותו להמשיך לתקשר ולפתח את כישורי השפה שלו.
קריאה עם הילד
קריאה ושיתוף של ספרים וסיפורים בנושאים מגוונים, מאפשרים לילד לשמוע מילים (הן מוכרות והן חדשות) המשמשות בדרכים ובהקשרים שונים.
חיבור בין מה שכתוב בספר למה שקורה בחיי הילד, הוא דרך טובה לגרום לו לדבר. לדוגמה, אפשר לומר: "הלכנו למגרש המשחקים היום, בדיוק כמו הילד בספר הזה. מה אתה אוהב לעשות בגן השעשועים?" אפשר גם לעודד דיבור על ידי שיחה על תמונות מעניינות בספרים שאתם קוראים עם ילדכם.
כשאתם קוראים בקול עם ילדכם, מומלץ להצביע על מילים בזמן שאומרים אותן. זה מראה לילד את הקשר בין מילים מדוברות וכתובות, ועוזר לו ללמוד שמילים הן חלקים נפרדים של השפה. אלו הם מושגים חשובים לפיתוח אוריינות שפתית. גם הספרייה המקומית או מקור דיגיטלי לספרים הם אפשרויות טובות לשימוש.
משפחה דו-לשונית או רב-לשונית יכולה להועיל רבות לתהליכי הלמידה של ילדים, וליצור קשרים משפחתיים ותרבותיים חזקים. אם במשפחה שלכם דוברים 2 שפות או יותר – למשל עברית ואנגלית או עברית ורוסית – כדאי לעודד את התפתחות השפה של הילד בשפות אלו במקביל.
כישורי שפה בגיל 3 עד 12 חודשים
בגיל 3 חודשים, סביר להניח שהתינוק ישמיע קולות המיה, יחייך ויצחק. כשהתינוק גדל הוא יתחיל לשחק עם צלילים ולתקשר באמצעות מחוות כמו נפנוף והצבעה.
בגיל 4 עד 6 חודשים סביר להניח שהתינוק יתחיל לקשקש. תחילה הוא ישמיע צלילים בני הברה אחת כגון 'בא', וזאת לפני שיתחיל לחזור עליהם ברצף – 'בא בה בא'. אחרי שלב הקשקוש מגיע 'שלב הז'רגון'. התינוק עשוי להישמע כאילו הוא אומר לנו משהו, אבל הדיבור עצמו לא יישמע כמו מילים מוכרות.
בסביבות גיל 10-11 חודשים, התינוק עשוי לומר את המילה הראשונה שלו ולדעת מה זה אומר. אם התינוק לא מקשקש עד גיל 6 חודשים ואינו משתמש במחוות עד גיל 12 חודשים, דברו עם רופא הילדים שלכם.
כישורי שפה בגיל שנה עד שנתיים
בגיל 12 עד 18 חודשים, ילדים כנראה יכולים לומר כמה מילים ולדעת מה משמעותן. לדוגמה, כאשר הילד אומר 'אבא', ייתכן שהוא קורא לאבא (או לחילופין רק חוזר על המילה בלי להבין את משמעותה).
בחודשים הקרובים, אוצר המילים של הילד יגדל ויילך. בשלב זה הילד יכול להבין יותר ממה שהוא יכול להגיד. כמו כן הוא יכול גם לעקוב אחר הוראות פשוטות כמו 'שב'.
בגיל 18 חודשים עד שנתיים, רוב הפעוטות יתחילו לחבר 2 מילים ל"משפטים" קצרים. הפעוט יבין הרבה ממה שאתם אומרים, ואתם יכולים להבין את רוב מה שהפעוט אומר לכם. אנשים זרים יבינו בערך מחצית ממה שהפעוט אומר.
אם הפעוט לא אומר מילה אחת עד גיל 18 חודשים, או לא יכול לחבר 2 מילים עד גיל שנתיים – פנו לרופא הילדים.
כישורי שפה בגיל שנתיים עד שלוש שנים
בשלב זה הפעוט משתפר באמירת מילים בצורה נכונה. עד גיל 3 שנים הוא כבר יוכל לדבר במשפטים של 3 מילים או יותר.
כמו כן הפעוט עשוי לשחק ולדבר בו זמנית. עד גיל 3 שנים, אנשים זרים כנראה יוכלו להבין לפחות 75% ממה שהפעוט אומר.
כישורי שפה בגיל שלוש עד חמש שנים
בשלב זה אפשר לצפות לשיחות ארוכות ומורכבות יותר, על המחשבות והרגשות של ילדכם. הוא עשוי לשאול גם על דברים, אנשים ומקומות שאינם נמצאים מולו. למשל: "גם בבית של סבתא יורד גשם?"
סביר להניח שגם ילדכם ירצה לדבר על מגוון רחב של נושאים, ואוצר המילים שלו ימשיך לגדול. ילדכם עשוי להראות הבנה בדקדוק בסיסי, ולהתחיל להשתמש במשפטים עם מילים כמו 'בגלל', 'אם', 'כך' או 'מתי'. אפשר לצפות גם לסיפורים משעשעים.
כישורי שפה בגיל חמש עד שמונה שנים
במהלך שנות הלימודים המוקדמות, הילד ילמד מילים נוספות ויתחיל להבין כיצד הצלילים בתוך השפה עובדים יחד.
במקביל הוא יהפוך גם למספר סיפורים טוב יותר, כאשר ילמד לחבר מילים בצורות שונות ולבנות סוגים שונים של משפטים. מיומנויות אלו גם מאפשרות לילד לחלוק רעיונות ודעות. עד גיל 8 שנים, ילדכם יוכל לנהל שיחות כמו מבוגרים.
מתי לקבל עזרה מקצועית בנושא השפה
אתם מכירים את ילדכם הכי טוב שאפשר. אם יש לכם חששות כלשהם לגבי התפתחות השפה שלו, או שהילד הפסיק להשתמש במיומנות שפה שכבר הייתה לו פעם – פנו לרופא המשפחה או לרופא הילדים. הם עשויים להפנות אתכם בהמשך לקלינאי תקשורת.
ילדים לומדים מיומנויות חדשות עם הזמן ובגילאים שונים. רוב הילדים מפתחים מיומנויות באותו סדר, וכל מיומנות חדשה שהם לומדים מתבססת על האחרונה. גם אם יש הבדלים קטנים במועד בו ילדים מפתחים מיומנויות, בדרך כלל זו אינה סיבה לדאגה. אם בכל זאת אתם מוטרדים מקצב ההתפתחות, פנו לקבלת סיוע מקצועי.
מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לקבלת ייעוץ מגורם מקצועי