כותרות התקשורת זועקות מכל עבר שתלמידים ישתמשו ב-AI כדי לרמות, לבצע את מטלותיהם ולא ללמוד דבר. או בקצרה: זה סופו של החינוך כפי שאנו מכירים. האומנם? כמו תמיד, לכל מטבע יש 2 צדדים.
מה יקרה אם ניתן לכל תלמיד בית ספר או סטודנט לתואר אקדמי, עוזר אישי המבוסס על AI? לפי מחקר שנעשה אודות הוראה פרטית/אישית לכל תלמיד, נמצא שמי שנהנה ממורה פרטי חרג לטובה מהעקומה הממוצעת של הישגים לימודיים (עקומת הפעמון הידועה).
המחקר, שידוע בשם The 2 Sigma Problem, מגלה כי שיטות הוראה קבוצתיות יעילות לא פחות משיעורים פרטיים. הוראה קבוצתית שכזו הופכת סטודנט ממוצע או מתחת לממוצע – לסטודנט מעל לממוצע. אבל איך למעשה ניתן ליישם את הלמידה הקבוצתית בפועל? איך נוודא שכולם יוכלו ליהנות מהשפע הזה?
מורה פרטי וירטואלי
ב"אקדמיית קהאן" (Khan Academy) – מלכ"ר המציע קורסים מקוונים במגוון תחומים – החלו להשתמש ב-AI חדשני בתחום זה בדיוק. המטרה היא לא להחליף את המורים האנושיים, אלא להוסיף כלים תומכים שיהפכו את הלמידה לקלה, מהנה ויעילה יותר.
לדוגמה, ניתן להציג לתלמיד תרגיל במתמטיקה ולבקש ממנו לפתור אותו. לצד התרגיל יש אייקון של צ'טבוט בשם "קאנמיגו" שמיועד לעזור, אך לא לתת את התשובה לתלמיד (גם הוא הוא מבקש במפורש את התשובה). הבוט מעודד את התלמיד לפתור את הבעיה בכוחות עצמו, נותן לו אפשרות לתקן טעויות ומבקש ממנו להסביר את תהליך הסקת המסקנות (להראות "את הדרך", כפי שנהוג להגיד אצלנו בשיעורי מתמטיקה).
מעבר לכך, השיחה בין התלמיד לבוט מתועדת וניתנת לצפייה מרחוק על ידי מורה אנושי. בצורה כזו ניתן לעקוב אחר המתרחש, לוודא שהבוט עושה את תפקידו ושהתלמיד אכן מצליח ללמוד, להסיק מסקנות ולשפר את יכולותיו במקצוע הנדון.
דברים דומים קיימים כיום גם ב-Chat GPT וכן בעוזרים אישיים כגון Pi, שאיתם אפשר לנהל שיחה על כל דבר. היכולות הללו רק משתפרות והולכות, ולמרות שברור שמדובר בסך הכול במכונה שמתאמנת על תכנים קיימים – יש לה גם יכולות לימוד עצמאיות.
הבוטים יכולים "להפוך להיות" כל דבר שנבקש מהם – מומחה לפיזיקה, חשמלאי או דמות מסוימת מספר או סרט – ולענות לנו על שאלות בהתאם. מעבר לאפשרויות לימוד בנושאים אקדמיים, הבוטים הללו מסוגלים לתת עצות גם במיומנויות חיים חשובות: חינוך פיננסי בנושאי חיסכון, משכנתא ועוד; ייעוץ לימודים וקריירה וכן הלאה.
הבוט משתפר כשהוא "מדבר לעצמו"
תכונה ראויה להערצה שהוטמעה בבוט "קאנמיגו", היא היכולת לחשוב לפני שהוא נותן תשובה לתלמיד. בהרצאת טד של מייסד המכללה, סלמן קהאן, מוצגת דוגמה של הבוט ש"מדבר לעצמו" לפני שהוא נותן תשובה: "התלמיד נתן תשובה שונה ממה שאני נתתי, אבל לא אגיד לו שהוא טעה. במקום זאת אבקש הסבר כיצד הגיע לתשובה הזו".
היכולת המדהימה הזו לעצור ולחשוב לפני שהוא שולף תשובה, הופכת את הבוט למורה הרבה יותר יעיל. כמובן שמסכת "המחשבות הפנימיות" הזו לא משותפת עם התלמיד, והוא מקבל תשובה תוך פחות משנייה. הכול נעשה במהירות המחשב, כך שמבחינת התלמיד אין שום עיכוב.
אפשרויות הלימוד כאן אינסופיות. מדובר במורה וירטואלי שלעולם אינו מתעייף, לא מבקש שכר (אלא אם השירות בתשלום), לא כועס או מתעצבן ותמיד זמין 24/7 למתן תשובה או לניהול שיחה. כמו כן הבוטים הללו מסוגלים לסייע גם למורים, לתת להם מערכי שיעור מוכנים, להציע כיצד מומלץ להעביר חומר מסוים בכיתה וכן הלאה.
יש לציין שגם בישראל כבר מבינים לאן נושבת הרוח. ממש לאחרונה, במשרד החינוך כבר הוחלט שהחל משנת הלימודים הקרובה, יהיה שימוש בכלים של בינה מלאכותית במסגרת בית ספרית. המורים ישתמשו בכלי AI לפחות פעם בשנה, תלמידים החל מכיתה ד' יורשו להגיש עבודות מבוססות צ'ט GPT וייתכן גם שחלק מהבגרויות יעשו זאת.