בכל שנה ילדים צעירים נהרגים או נפצעים בתאונות דרכים. שימוש נכון בכיסא בטיחות לרכב עוזר לשמור על בטיחות הילדים. אבל איך מוודאים שיש לנו את מושב הבטיחות הנכון לילד?
סוגים של כיסאות בטיחות לתינוקות וילדים
מושבי בטיחות לרכב אינם זהים. סוג המושב שילדכם זקוק לו תלוי במספר דברים, כולל גיל, גודל וצורכי ההתפתחות שלו. חשוב לקרוא את מדריך הרכב ואת מדריך מושב הבטיחות לרכב, בכל פעם שאתם מתקינים את המושב.
להלן הנחיות מהאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) אודות כיסא הבטיחות המתאים ביותר לילדכם.

התקנת מושב בטיחות ברכב
ניתן להתקין מושבי בטיחות לרכב עם חגורת הבטיחות של הרכב או מערכת LATCH (עוגנים תחתונים).
ניתן להשתמש בעוגנים תחתונים במקום חגורת הבטיחות להתקנת המושב, ועבור הורים רבים הם קלים יותר לשימוש במכוניות מסוימות. יש להשתמש תמיד בקשירה העליונה עם מושב הפונה קדימה, בין אם אתם משתמשים בחגורת הבטיחות או בעוגנים תחתונים.
חגורת הבטיחות ומערכות LATCH בטוחות באותה מידה. מומלץ להשתמש באחד מהם ולא בשניהם במקביל, אלא אם כן מושב הבטיחות לרכב ויצרני הרכב אומרים שזה בסדר להשתמש ב-2 מערכות בו-זמנית.
לרכבים עם מערכת LATCH יש עוגנים תחתונים הממוקמים במושב האחורי, היכן שכריות המושב נפגשות. עוגני קשירה ממוקמים מאחורי המושב, על הפאנל שמאחורי המושב (במכוניות סדאן) או על גב המושב, התקרה או הרצפה (ברוב המיניוואנים, רכבי השטח, האצ'בקים וטנדרים).
לכל מושבי הבטיחות הפונים קדימה יש קשירה או מחברי קשירה המתחברים לעוגנים אלה. כמעט כל רכבי הנוסעים וכל מושבי הבטיחות לרכב שיוצרו ב-1 בספטמבר 2002 או אחריו, מצוידים לשימוש ב-LATCH. עיינו במדריך הרכב עבור המשקל הגבוה ביותר של הילד המתיר להשתמש ברצועה עליונה.
כל העוגנים התחתונים מדורגים למשקל מרבי של 29.5 קילוגרם (כולל הכיסא והילד). הורים צריכים לבדוק את המלצות יצרן מושב הבטיחות עבור המשקל המקסימלי של הילד כדי להשתמש בעוגנים תחתונים. במושבי בטיחות חדשים מודפס המשקל המרבי על גבי התווית.
הערה לגבי חגורות בטיחות – אם אתם מתקינים מושב בטיחות באמצעות חגורת הבטיחות ברכב, ודאו שחגורת הבטיחות ננעלת כדי להחזיק את המושב בחוזקה. ברוב המכוניות החדשות יותר, אפשר לנעול את חגורת הבטיחות על ידי משיכתה עד הסוף – ואז לאפשר לה לחזור לאחור כדי לשמור עליה הדוקה סביב מושב הבטיחות. בנוסף, לכסאות בטיחות רבים יש נעילה מובנית.
אמצע המושב האחורי
המקום הבטוח ביותר לנסיעה עבור כל הילדים מתחת לגיל 13 הוא המושב האחורי. אם אפשר, עדיף שהילד יישב באמצע המושב האחורי. עם זאת, לפעמים קשה להתקין כסא בטיחות בצורה הדוקה באמצע, אם מושב הרכב צר או לא אחיד. כמו כן, לרכבים רבים אין עוגנים תחתונים עבור תנוחת הישיבה האמצעית.
הכי בטוח לשים את כיסא הבטיחות במצב שבו אפשר להתקין אותו בחוזקה עם מערכת העיגון התחתונה, או עם חגורת בטיחות. במקרים מסוימים, מיקום זה עשוי להיות משני צידי המושב האחורי ולא באמצע. כמו כן רגליות ומוטות נגד ריבאונד במושבי רכב הפונים לאחור עוזרים לספוג אנרגיה במקרי תאונה.
פיצ'ר של הטיה (ריקליין) ברוב הכיסאות לתינוק, מועיל לילדים עם מוגבלויות שאינם מסוגלים לשמור על ראש וצוואר ישרים. פיצ'ר זה מונע מהראש לצנוח קדימה.
כיסא בטיחות פונה לאחור
ה-AAP ממליץ לכל התינוקות לנסוע עם הפנים לאחור, החל מהנסיעה הראשונה שלהם הביתה מבית החולים. כל התינוקות והילדים הצעירים צריכים לשבת במושב הפונה לאחור זמן רב ככל האפשר, עד שהם מגיעים למשקל או לגובה הגבוהים ביותר המותרים על ידי יצרן מושב הבטיחות.
לרוב המושבים הדו-כיווניים יש מגבלות שיאפשרו לילד לשבת עם הפנים לאחור במשך שנתיים או יותר. כאשר ילדים מגיעים למשקל או הגובה הגבוהים ביותר המותרים על ידי יצרן המושב הפונה לאחור, עליהם להמשיך לשבת עם הפנים לאחור במושב דו-כיווני או מושב הכל באחד. ברגע שתינוקות גדולים מדי למושב הפונה לאחור, יש צורך במושב פונה לאחור דו-כיווני.
מושב בטיחות פונה לאחור
- לתינוקות במשקל 10 עד 16 ק"ג וגובה 65 עד 87 ס"מ, תלוי בדגם.
- קטן ובעל ידיות נשיאה.
- בדרך כלל מגיע עם בסיס שניתן להשאיר ברכב. המושב נצמד לתוך הבסיס והחוצה ממנו, כך שלא צריך להתקין אותו בכל פעם מחדש. הורים יכולים לקנות יותר מבסיס אחד עבור כלי רכב נוספים.
- מתאים רק לנסיעות (לא שינה, האכלה או כל שימוש אחר מחוץ לרכב).
- חלק מהמושבים מסוג זה כוללים רגליות או מוטות נגד ריבאונד, המגנים על הילד בזמן התנגשות.
מושב בטיחות דו-כיווני
- בהתחלה ניתן להשתמש בכיוון האחורי, ובהמשך "להמיר" לכיוון קדמי עבור ילדים גדולים יותר, כאשר הם עולים על מגבלת המשקל או הגובה. מושב זה יכול לשמש זמן רב יותר, אך הוא מסורבל יותר ממושבים לתינוקות, לא כולל ידיות נשיאה או בסיסים נפרדים ונועד להישאר במכונית.
- לרבים מהדגמים הללו יש מגבלות רחבות יותר של משקל (עד 18 – 22 ק"ג) ושל גובה לעומת מושבים הפונים לאחור בלבד. זה הופך את המושבים הדו-כיווניים אידיאליים לתינוקות ופעוטות גדולים יותר.
- רתמה המתחברת בכתפיים, בירכיים ובין הרגליים.
- מתאים רק לנסיעות (לא שינה, האכלה או כל שימוש אחר מחוץ לרכב).
מושב בטיחות הכול באחד
- מתאים לנסיעה עם פנים לאחור, פנים קדימה או כבוסטר המחובר בחגורה. מושב זה עשוי לשמש זמן רב יותר ככל שהילד יגדל.
- לרוב גדול יותר במידותיו, לכן חשוב לבדוק התאמה לרכב כשהוא פונה לאחור.
- ללא ידית נשיאה או בסיס נפרד. עם זאת ייתכן שהוא בעל טווח מגבלות גדול יותר בהשוואה למושב פונה לאחור בלבד (עד 18 – 22 ק"ג), מה שהופך אותו אידיאלי לתינוקות ופעוטות גדולים יותר.
הוראות התקנה – מושבים פונים לאחור
קראו את מדריך הרכב ואת המדריך של מושב הבטיחות לפני ההתקנה. לאחר מכן:
- הניחו את רתמות המושב הפונה לאחור, בחריצים שנמצאים ליד או מתחת לכתפי הילד.
- ודאו שהרתמה צמודה ואבזם החזה ממוקם במרכז החזה, אפילו אם בבתי השחי של הילד.
- ודאו שמושב הבטיחות מותקן היטב ברכב עם עוגנים תחתונים או חגורת בטיחות נעולה. מושבי בטיחות רבים כוללים מערכת נעילה משולבת לשמירה על נעילת חגורת הבטיחות. אם למושב שלכם יש דבר כזה, פעלו לפי המלצות היצרן. אם אפשר להזיז את המושב בנתיב החגורה יותר מסנטימטר מצד לצד או מלפנים לאחור, הוא לא הדוק מספיק.
- לעולם אל תניחו כיסא בטיחות הפונה לאחור במושב הקדמי של רכב שיש לו כרית אוויר. בזמן התנגשות היא עלולה לגרום לפציעה חמורה או מוות.
- אם אתם משתמשים במושב דו-כיווני או הכול באחד במצב הפונה לאחור, ודאו שחגורת הבטיחות או רצועת העיגון התחתון מנותבת בנתיב החגורה הנכון (לפי הוראות היצרן).
- ודאו שהמושב נמצא בזווית הנכונה כדי שראש הילד לא יזוז קדימה. בדקו את ההוראות כדי לגלות את הזווית הנכונה עבור המושב, וכיצד להתאים את הזווית במידת הצורך. לכל המושבים הפונים לאחור יש מחווני הטיה מובנים.
- בדקו את הוראות מושב הבטיחות ואת המדריך לרכב, כדי לוודא שזה בסדר שמושב הבטיחות נוגע בחלק האחורי של מושב הרכב שלפניו.
כיסא בטיחות פונה קדימה
כל ילד שחורג ממגבלות המשקל והגובה לכיסא בטיחות פונה לאחור, צריך להשתמש במושב פונה קדימה עם רתמה למשך זמן רב ככל האפשר; זאת עד שיגיע למשקל או לגובה הגבוהים ביותר לפי היצרן.
מושב בטיחות משולב
עדיף לילדים לנסוע במושב עם רתמה זמן רב ככל האפשר, לפחות עד גיל 4 שנים. אם ילדכם גדול מדי טרם גיל 4, שקלו להשתמש במושב עם רתמה המאושרת למשקלים וגבהים גדולים יותר.
בחירת מושב בטיחות פונה קדימה, המתאים ביותר לילד:
- מושבים דו-כיווניים – ניתנים "להמרה" מאחורה לקדימה. נכללים בהם גם כיסאות הכול באחד.
- מושבים משולבים עם רתמה – לילדים במשקל 18 עד 29.5 ק"ג (תלוי בדגם) או ללא הרתמה כבוסטר (עד 45-54 ק"ג, תלוי בדגם).
- מושבים משולבים – חלק מכלי הרכב מגיעים עם מושבים מובנים הפונים קדימה. מגבלות המשקל והגובה משתנות. אל תשתמשו במושב מובנה עד שהילד הגיע למשקל או לגובה הגבוהים ביותר המותרים לדגם.
- אפודים – לילדים במשקל 10 עד 76 ק"ג, מהווים חלופה למושבים הפונים קדימה. דורשים בדרך כלל שימוש ברצועה עליונה.
הוראות התקנה – מושבים פונים קדימה
קראו את מדריך הרכב ואת המדריך של מושב הבטיחות לפני ההתקנה. חשוב שכיסא הבטיחות לרכב יותקן היטב, ושהרתמה תתאים לילד במהודק.
כדי להחליף מושב דו-כיווני או הכל-באחד – מכיוון אחורי לכיוון קדמי:
- הזיזו את רצועות הכתף של הרתמה אל החריצים שנמצאים מעל לכתפיים של הילד. בדקו את הוראות המושב כדי לוודא שאתם ממקמים את רצועות הכתפיים בצורה נכונה.
- ייתכן שתצטרכו לכוונן את זווית ההטיה של המושב כך שתהיה זקופה יותר ברכב. בדקו את ההוראות כדי לוודא.
- אם אתם משתמשים בחגורת בטיחות, ודאו שהיא עוברת דרך מסלול החגורה הפונה קדימה וכי היא נעולה ומהודקת. מושבי בטיחות רבים כוללים נעילה משולבת לשמירה על חגורת הבטיחות.
- אם אתם משתמשים בעוגנים התחתונים, ודאו שמשקל הילד בתוספת משקל המושב לא עולה על 29.5 ק"ג. מידע זה מופיע ברוב המקרים במדבקות ובמדריך היצרן. אם משקל הילד גבוה מכך, יש להשתמש בחגורת הבטיחות להתקנה.
- השתמשו תמיד ברצועת הקשירה כאשר ניתן. זוהי רצועה המחוברת לחלק העליון של מושב הבטיחות, ומחזיקה אותו בחוזקה על ידי חיבור לנקודת עיגון ברכב (לעיתים קרובות על גב המושב). היא גם מעניקה הגנה נוספת מפני טלטול הראש קדימה ואחורה בזמן עצירה פתאומית או התנגשות.
מושבים הפונים קדימה מגיעים עם רצועות קשירה. יש להשתמש בהן כל עוד ילדכם לא הגיע למגבלת המשקל העליון של עוגן הקשירה.
מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ מקצועי, ואין להסתמך רק עליו לקבלת החלטות. טל"ח