יש רק כמה רעיונות בודדים שהשפיעו על החינוך כמו אלה של ג'ון דיואי. הפילוסוף, הפסיכולוג והמחנך האמריקאי האמין שילדים הם תורמים וגורמים פעילים בתהליך הלמידה שלהם, ולא רק נמענים פסיביים של ידע מהדורות הקודמים. הוא האמין שכדי שידע יירכש בהצלחה, הלמידה צריכה להיות חוויה. גישת הלמידה החווייתית של דיואי התבססה על ארבעה עקרונות ליבה.
מבוא לחינוך של ג'ון דיואי
כדי להבין את הרעיונות שלו, בואו נדמיין את דיואי מופיע שוב בעולם המודרני עם המשימה ליישם את התיאוריות שלו במוסדות החינוך השונים.
1. למידה חווייתית על ידי עשייה
ג'ון דיואי דגל בלמידה באמצעות עשייה, הידועה גם בשם למידה חווייתית. הוא הבחין שילדים לומדים טוב יותר כאשר הם מעורבים באופן פעיל, מכיוון שהם שקועים בהווה ולא בעתיד הרחוק, כמו בחינות גמר.
לדוגמה: בתחום הביולוגיה תלמידים פחות קוראים ספרים, אלא מגדלים צמחים, קוטפים פירות ואז מאכילים חלזונות כדי לראות מה קורה. לפעמים דברים מסתדרים, לפעמים קורות תאונות – אבל לא משנה מה התוצאה, התלמידים רושמים את התצפיות שלהם ויוצרים חוויות עשירות בלתי נשכחות. בסוף כל שיעור הם מסכמים את הלמידה שלהם ופונים לדיונים.
2. דיונים
הדיונים מכינים את התלמידים לחיים בחברה דמוקרטית, בה החלטות צריכות להתבסס על טיעונים סבירים. באמצעות הדיונים (ויש שיגידו אף ויכוחים) הילדים לומדים לגבש רעיונות משלהם, לשכנע אחרים ולראות את העולם מנקודת מבט אחרת.
למשל – בעת דיון ספציפי החלו לטעון שמדי בית ספר מגבילים את הביטוי העצמי, ולכן יש לבטלם. דיואי, שהאמין שבתי ספר צריכים להכין את הילדים לחיים עצמם ולשרת את החברה ככוח לחדשנות ולרפורמה, עודד את אותם תלמידים לפתוח עצומה כדי לברר בעצמם אם שינוי חברתי אמיתי אכן אפשרי.
3. אינטראקטיביות
השיעורים הם אינטראקטיביים מכיוון שדיואי מאמין שאינטראקציה עם הסביבה חיונית לתהליך הלמידה; זאת מכיוון שחינוך הוא חוויה הנתונה לשינוי מתמיד. לעומת זאת, מי שסופג ומקבל ידע באופן פסיבי – לומד מעט מאוד אם בכלל.
בהמשך לדוגמה הקודמת: הקבוצה שהחלה את העצומה מציגה את רעיונותיה למורה – ומתחילה דיאלוג שמרחיב את ההבנה ומדגיש את הלמידה.
4. רב-תחומיות
לפי דיואי למידה יעילה היא רב-תחומית ובינתחומית. דיואי האמין שהמשכיות היא קריטית להבנה, וכי חינוך בין-תחומי ורב-תחומי מאפשר לתלמידים לבנות על מה שהם כבר יודעים – מה שמחזק את הבנתם. לדוגמה: ניסויים שנעשו בביולוגיה ניתנים לביטוי גם במתמטיקה וכן יכולים להיות מוצגים כתמונות באמצעות אמנות. דבר זה מספק לתלמידים את ההזדמנות ללמוד איך הדברים קשורים.
התהליך הזה יעיל יותר עבור המוח, מכיוון שכך הוא יכול לקשר ידע חדש עם התנסויות קודמות, ולבנות מודלים חזקים יותר.
מחיר ההשכלה של דיואי
דיואי האמין שכאשר חברה אנושית מחשבת את מחיר החינוך, יש לכלול לא רק את העלות של מבני בתי ספר, משכורות מורים ומשאבים אחרים. יש לשקול גם את העלויות של כל שעות הלימוד שהילדים קלטו. מכיוון שהילדים הם העתיד של החברה שלנו ושל ההתקדמות האנושית, אין לבזבז את זמנם בכיתה. לכן, באחריות גן הילדים או בית הספר להיות מגרש משחקים לתרגול העתיד שאנו רוצים ליצור. בצורה כזו, כאשר הילדים יגדלו, הם יוכלו ליצור את העתיד.
דיואי אמר שחינוך הוא לא הכנה לחיים, אלא החיים עצמם. ילדי הקבוצה שרצתה לעשות שינוי בקוד הלבוש, צברו ידע מעמיק יותר על הנושא והצליחו לפתח טיעונים טובים יותר. הם הדפיסו את דרישותיהם על גבי כרזות ודנו ברעיונותיהם עם כולם, עד ליום בו חתמו רוב התלמידים והמורים על העצומה שלהם. בסופו של דבר הוגשה העתירה למנהלת בית הספר, והתקבל חוק בית ספרי חדש.
רגע לפני סיום
הרעיונות של ג'ון דיואי לא תמיד היו פופולריים בתקופתו. למרות שהתקדמנו בחינוך במאה השנים האחרונות, יש לשאול את עצמנו שוב ושוב האם המצב באמת טוב יותר היום. האם מוסדות החינוך מעודדים ילדים לעסוק, בין היתר, גם בשינוי חברתי וליצור את העתיד בו אנו רוצים?