האם יש מתכון להצלחה בכל הנוגע לחינוך הגיל הרך? האם ניתן לחזות את סיכויי הפעוטות להצליח במבחני הבגרות או להיות מסופקים בעתיד? מסתבר שכן.
התפישה לפיה ככל שמתחילים מוקדם יותר כך טוב יותר, נכונה שבעתיים בכל הנוגע לחינוך בגיל הרך. מחקר מפורסם של הבנק העולמי מצא כי כל דולר אחד המושקע בגיל הרך, חוסך 7 דולרים שיידרשו לתיקון נזקים עתידיים בשלבים מאוחרים יותר בחיים (תוכניות התערבות, שיקום, חינוך מיוחד, אכיפת חוק ועוד).
לא רבים מודעים לכך, אבל קיים תקן בינלאומי שמודד 39 פרמטרים בשבע קטגוריות הקשורות לחינוך ולטיפול בגיל הרך. תקן זה נקרא ITERS – קיצור של Infant/Toddler Environment Rating Scale – והוא נמצא בשימוש במוסדות חינוך לגיל הרך רחבי העולם.
כל אחד מ-39 הפרמטרים בתקן איטרס מקבל ציון של 1 עד 7, בהתאם לממצאים בשטח – ובהתאם לכך ניתן להבין היכן עומד המוסד החינוכי ומה יש לשפר. 7 הקטגוריות הנבדקות הן:
- מרחב פיזי וריהוט
- שגרת הטיפול האישי
- הקשבה ודיבור
- פעילויות
- אינטראקציה
- מבנה התוכנית / סדר יום
- הקשר בין ההורים לצוות
חדי העין ודאי ישימו לב לכך שאין כאן שום התערבות בתכנים הלימודיים נטו, למעט דרישה ללימודי שפה. התקן לא מתיימר להנחות את הגננות והמטפלים בשאלה מה ללמד את הפעוטות ואיך; זאת משום שתקן ITERS עוסק אך ורק בסיפוק הצרכים הבסיסיים שבלעדיהם למידה תקינה לא יכולה להתרחש.
מדובר בכלי מדיד לחלוטין הנסמך על סטנדרטים בינלאומיים, שקובעים כיצד צריכה להתנהל מערכת חינוך לגיל הרך. בניגוד ל"גישת הבייביסיטר" הנהוגה כיום במרבית מוסדות החינוך, תקן ITERS הוא משנה מקצועית סדורה המאפשרת הן למדוד את הקיים והן להטמיע שינויים בהמשך.
כדי לקבל את התקן, על המוסד החינוכי להתחיל תהליך עבודה בשיתוף העירייה והגורם האקדמי המתאים. תהליך זה כולל מפגשי הורים וגיוס הקהילה, וכן ביצוע פיילוטים ותצפיות אמצע במהלך כמה שנים. גם בישראל יש כמה מוסדות חינוך המבוססים על תקן זה, חלקם בהנחיית המרכז להתפתחות הילד באוניברסיטת חיפה.
כמו כן גם החוק הישראלי לפיקוח על מעונות יום כולל, בין היתר, התייחסות למדדי איטרס וכן למדדים נוספים שנקבעו על ידי ה-OECD:
- חקיקה ייחודית לגיל הרך וקביעת סטנדרטים.
- אכיפת החוקים הקיימים בעזרת מערך רישוי ופיקוח.
- יישום מדיניות מקיפה ופתרונות הנוגעים לכלל אוכלוסיית הילדים, כך שאף ילד לא יישאר בחוץ בשל שיקולים גיאוגרפיים או כלכליים.
- מדיניות אינטגרטיבית וקוהרנטיות שתכלול את כל משרדי הממשלה ותשרוד גם חילופי שלטון.
- השקעה ציבורית בתשתיות ובשירותים לגיל הרך.
- הקפדה על תנאי העבודה של הצוות החינוכי.
תקן ITERS מתייחד בגישה המציבה סטנדרטים לגבי כל דבר במעון – החל מקבלת הילד וההורה בבוקר, המשך ביחס הניתן לכל פעוט וכלה בתזונה, טיפוח הקשר עם כל הצדדים ועוד. התוכנית מיועדת ליישום בגילאי אפס עד 30 חודשים, וכוללת הנחיות מפורטות בכל אחת משבע הקטגוריות שצוינו קודם לכן.
לדוגמה – חללים גדולים ומרווחים עמוסי גירויים; יחס נמוך בין מספר ילדים למספר מטפלים (בין 1:3 ל-1:4 בהתאם לגיל); צוות מטפלות/ים שעברו קורס הכשרת מטפלות; הדרכות סדורות לצוות המעון; הקפדה על תזונה בריאה והיגיינה; יחס אישי לכל פעוט וכן גם להוריו; ריהוט בטיחותי בעל פינות עגולות למניעת פגיעה פיזית ואפילו צבע הקירות במבנה, עוצמת התאורה, נוחות פינות הישיבה, הלמידה וההחתלה ועוד.
מחקר שנמשך 30 שנה גילה שהכול משפיע על פעוטות, בצורה שנחקקת לאורך שנים וקובעת בסופו של דבר את עתידם כבוגרים. תקן איטרס מתעדכן ומשתדרג בהתאם לעיתים ולממצאים העולים מהשטח, וכיום כבר יש לו גרסה שלישית הנקראת ITERS-3. התעדכנות התקן מבטיחה שצורכי הפעוטות ייענו במלואם, ושהצוותים החינוכיים והמקצועיים במוסדות החינוך לגיל הרך יתעדכנו ולא יקפאו על השמרים.
תוכנית ITERS המלאה בקובץ PDF >